19.12.2019 - 17:00
|
Actualització: 19.12.2019 - 18:57
Des de les primeres màquines recreatives, popularitzades els anys setanta i vuitanta, fins a les experiències de realitat virtual que cada vegada arriben a més cases, els videojocs s’han anat convertint en un actor imprescindible per a entendre la cultura popular digital contemporània. Per a reivindicar-ne l’essència artística i explorar-ne els diferents prismes amb esperit crític, el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona estrena l’exposició ‘Gameplay. Cultura del videojoc‘, que es podrà veure fins al 3 de maig.
L’exposició és pensada com un espai lúdic i de reflexió on es podrà jugar i descobrir la cultura del videojoc amb 28 punts de joc que hi ha instal·lats. Des de les primeres màquines recreatives i jocs d’ordinador històrics fins a les noves propostes immersives. L’objectiu de l’exposició és mostrar, entendre i mirar amb esperit crític la cultura del videojoc mitjançant el seu vessant més lúdic.
La mostra, comissariada pel professor de la UPF Óliver Pérez Latorre, és una adaptació i ampliació de ‘Gameplay. The next level‘, que es va exposar al ZKM | Center for Art and Media Karlsruhe, a Alemanya. ‘Gameplay’ fa un viatge als orígens dels videojocs, n’analitza el llenguatge i valora l’impacte que han tingut tant en la cultura popular com en l’art i la societat. Alhora, també proposa una reflexió sobre la videoludificació de la societat, des dels jocs dels mòbils i els youtubers fins als anomenats serious games, videojocs amb vocació formativa.
L’exposició s’estructura en cinc nivells que tractaran diversos prismes del món del videojoc. Des dels seus orígens, quan Nintendo va començar a bastir un nou imaginari juvenil amb uns personatges que van reemplaçar l’imaginari Disney, passant per les primeres opcions d’interacció, com ara els jocs de taula i de rol. També explora el paper dels videojocs com a transmissors de preocupacions i tensions ideològiques de cada època, com ara la representació dels rols de gènere i les reflexions al voltant de l’ecologisme, el capitalisme o el mateix món del videojoc. Tot plegat, acabant amb els models més contemporanis de jocs educatius, experiència immersiva i les competicions de videojocs.
Dins les activitats paral·leles de l’exposició destaca l’espai ‘Zoom‘, un espai de jocs que s’obrirà el primer de febrer i que, segons que va explicar la directora del CCCB, Judit Carrera, en conferència de premsa, és pensat perquè hi juguin els veïns del Raval.