Gairebé un terç dels espanyols ha pagat en l’últim any per algun contingut digital

  • L'Observatori Nacional dels Telecomunicacions i Societat de la Informació (ONTSI), adscrit a Red.es, acaba de publicar l''Estudi d'ús i actituds de consum de continguts digitals' que analitza els usos, hàbits i actituds de consum a Espanya de 12 tipus de continguts digitals.

VilaWeb
Redacció
31.07.2017 - 18:21

MADRID, 31 (Portaltic/EP)

L’Observatori Nacional dels Telecomunicacions i Societat de la Informació (ONTSI), adscrit a Red.es, acaba de publicar l”Estudi d’ús i actituds de consum de continguts digitals’ que analitza els usos, hàbits i actituds de consum a Espanya de 12 tipus de continguts digitals.

Quant al consum els continguts, segons el document, els més utilitzats són les fotos digitals (71,6%), les aplicacions mòbils (67,1%), la lectura de notícies d’internet (66,2%) i les xarxes socials (60,1%). Més de la meitat dels usuaris de continguts digitals també consumeixen pel·lícules, sèries, documentals i vídeos (59,5%), escolten música i podcasts(58,1%), i llegeixen webs, blogs o fòrums entre d’altres (55,4%).

Per la seva banda, en els altres cinc tipus de continguts digitals analitzats a l’estudi, en el darrer any l’ús oscil·l’entre el 32,2% d’usuaris que utilitza programes per compartir fitxers i el 19,8% que comparteix contingut digital. Entorn de dos de cada deu consumidors llegeixen ebooks (23,5%), juguen a videojocs (23,3%) i fan cursos de formació (20,3%).

EL CONSUM FEMENÍ, SUPERIOR EN XARXES SOCIALS I EBOOKS

D’entre tots els tipus de continguts digitals, els consumidors o usuaris són majoritàriament homes, a excepció de dos sectors, el de les xarxes socials –60,5% de dones i 59,7% d’homes– i el de la lectura de llibres electrònics –utilitzats pel 24,7% de dones enfront del 22,3% d’homes–.

La diferència més acusada atenent al sexe és troba en l’ús de videojocs. El 29,7% d’homes juga davant del 17% de dones que ho fa. El segueix la lectura de premsa digital, on s’aprecia una distància de deu punts percentuals entre homes i dones. Quant a l’edat, l’ús de continguts digitals està més present entre els joves i el seu consum disminueix segons augmenta l’edat.

D’altra banda, gairebé un de cada tres espanyols ha pagat en l’últim any per algun contingut digital. Les pel·lícules, sèries, vídeos i documentals (19,5%), llibres electrònics (10,6%), música (10,5%) i videojocs (9%) encapçalen el consum dels continguts de pagament. L’estudi inclou una anàlisi específica sobre problemes de geolocalització per accedir a continguts a la xarxa, és a dir, dificultats per motius d’ubicació geogràfica, que mostra que un 22,7% dels consumidors manifesta haver tingut aquest tipus de problemes.

PAGAMENT PER CONSUM O PER CONTINGUT, EL PREFERIT

L’estudi de l’ONTSI també analitza les actituds cap al consum de continguts digitals. En aquest sentit, i pel que fa a la predisposició de pagar per aquests, s’incrementa el percentatge de consumidors que durant el darrer any han pagat per algun contingut: fins el 68,7% es decideix per una o més formes de pagament per a algun dels continguts. El pagament per consum o per contingut és el preferit (33,4%), seguit pel model de consum gratuït amb publicitat (30,4%) i el pagament per subscripció (24%).

Respecte a la manera a com s’accedeix als continguts, cerca i recursos per al consum de continguts digitals, cal destacar que el 64,6% de la població insisteix en les seves cerques quan el contingut li interessa. La següent pràctica més habitual és l’a prop general mitjançant navegadors (63,5%). A més, el 56,5% te preferències respecte a la descàrrega o visualització en linia predefinits en els seves cerques.

Quant a les actituds cap als continguts legals i els continguts no autoritzats, cal assenyalar que el 35% sosté que en moltes ocasions no sap si els continguts que utilitza són autoritzats o no.

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor