10.11.2018 - 22:00
Edicions del Periscopi acaba de publicar Les nostres riqueses. Una llibreria a Alger, de la jove escriptora algeriana Kaouther Adimi, en una traducció d’Anna Casassas. Barrejant ficció i realitat, passat i present, l’autora narra la història de la llibreria Veritables Riqueses, que va obrir l’any 1936 el jove Edmond Charlot a la ciutat d’Alger i que avui encara funciona, vuitanta-dos anys després. Una novel·la que és una història de llibres i escriptors, d’amor a la literatura i de la importància de fer d’una llibreria un espai irradiador de cultura i llibertat. Us n’oferim el primer capítol.
I podeu llegir el bell escrit que ens han preparat els editors de Periscopi, Marta Rubirola i Aniol Rafel, sobre la novel·la:
Les riqueses d’Edmon Charlot: ‘Un home que llegeix val per dos’
El passat 3 de novembre, la petita llibreria Les Vraies Richesses (les Veritables Riqueses) celebrava el 82è aniversari de la seva inauguració al carrer Hamani de la ciutat d’Alger. L’efemèride ha coincidit feliçment amb la publicació de Les nostres riqueses: una llibreria a Alger, de Kaouther Adimi, un cant als llibres, a la literatura i a les llibreries, traduït al català per Anna Casassas.
Aquest local, temple de les lletres a la ciutat algeriana i on avui encara es pot llegir, en francès i en àrab, un cartell a la porta que diu ‘un home que llegeix val per dos’, va ser creat l’any 1936 per un jove idealista, Edmond Charlot, que va aplegar els pocs recursos dels quals disposava per destinar-los als llibres. L’espai deu el seu nom a la novel·la homònima de Jean Giono, i va ser punt de trobada d’autors com Emmanuel Roblès, Albert Camus, Jules Roy, Antoine de Saint-Exupéry, André Gide i Max-Pol Fouchet, entre molts altres. També va ser el lloc on un jove Albert Camus va publicar el seu primer text: Révolte dans les Asturies (Revolta a Astúries), una peça teatral que havia estat prohibida per la censura. A partir de llavors, el segell d’Edmond Charlot va publicar textos de Bernanos, Saint-Exupéry, Rilke, Stein i García Lorca, entre més. L’any 1942 el govern de Vichy va empresonar Charlot per haver publicat Gertude Stein.
La jove escriptora Kaouther Adimi (Alger, 1986) ens ofereix una novel·la basada en aquesta aventura literària i ens situa en un escenari fictici on la llibreria ha de ser substituïda per una botiga de bunyols. Aquesta situació imaginària i prou versemblant permet que el lector prengui consciència, a poc a poc, de la importància que té la literatura en la geografia física i social d’una ciutat. La novel·la afegeix al text els diaris del mateix Charlot, ficcionats a partir dels originals, i ens ofereix també la veu coral del poble d’Algèria, que acompanya el lector al llarg de tota la convulsa història del país, des del 1936 fins a l’actualitat. Adimi, que amb aquest llibre va obtenir el premi Renaudot des Lycéens 2017 i el premi de l’Estil 2017, i va ser seleccionada com a finalista dels premis Goncourt 2017 i Médicis 2017, ens ofereix un text narrat amb humor i poesia que reivindica la importància de la cultura a l’hora de generar una consciència social més crítica i retrata una ciutat sotmesa a la injustícia i la violència on els joves encara s’atrevien a somiar. En aquesta novel·la, que es llegeix com un glop d’estiu, la literatura i el Mediterrani es fusionen creant una llum pròpia. Les nostres riqueses ens parla de la passió i la tenacitat, però sobretot de la determinació d’Edmond Charlot, una figura exemplar que va dedicar la seva existència a la literatura com a acte de resistència i es va atrevir a somiar un espai que fes de pont entre les dues ribes del Mediterrani sota tres valors cabdals: ‘literatura, art i amistat’.
Marta Rubirola i Aniol Rafel, editors de Periscopi