08.07.2022 - 21:40
El Primavera Sound, el Festival Cruïlla i la Telecogresca són alguns dels grans festivals que acull el parc del Fòrum. Un conjunt d’esdeveniments amb un denominador comú: es fan de nit i matinada i atrauen un gran volum d’assistents. Això ha causat malestar entre els veïns, que veuen com durant les jornades de festival descansar és pràcticament impossible i el barri perd la seva identitat. Arran de la proliferació d’aquest model de concentració –i per revertir-ne les conseqüències– van organitzar-se i van crear la plataforma Stop Concerts, que denuncia els problemes de mobilitat, el soroll i l’incivisme que aguanten durant els festivals.
“Les molèsties que patim els veïns del Fòrum són prèvies als concerts, durant i després”, diu Enrique Navarro, president de la plataforma Stop Concerts. Explica que el soroll és constant: “Malgrat tenir finestres tancades i persianes abaixades, sentim les vibracions tant dels concerts com de les proves de so i no podem descansar.”. Consideren que és imprescindible tractar la situació: “És una qüestió de salut.”
El Primavera Sound va tancar amb 500.000 assistents i el Cruïlla espera de comptabilitzar-ne 80.000. Amb tot, la mobilitat dels milers d’assistents que s’acosten als concerts també té un impacte als carrers i els establiments de la zona, i si, a més, s’hi afegeix l’incivisme d’alguns, acaba ocasionant el rebuig dels veïns. “Els dies de festival, els veïns els vivim amb preocupació, però també amb cert mal humor”, assenyala Navarro.
“Per exemple, el Cruïlla va començar dimecres, i la nit de dijous els concerts van acabar a la una de la nit. Tenint en compte que la gent triga una estona a sortir, vol dir que tenim xivarri i moviment de milers de persones fins, pràcticament, les dues”, explica Navarro. I això, en dia laborable. “El darrer Primavera Sound, hi va haver veïns que van arribar tard a la feina perquè havien de fer cues de vint minuts per entrar al metro; això no pot ser”, afegeix. Si els esdeveniments tenen lloc durant el cap de setmana, els concerts se solen allargar fins a les cinc o les sis de la matinada. Tot plegat, una situació que Navarro qualifica d’insofrible. Un malestar que s’agreuja perquè els veïns consideren que no té cap aspecte positiu per a la gent del barri: “No oblidem que aquests esdeveniments musicals són un negoci molt lucratiu que va a parar a la butxaca de molt poques persones“, diu Navarro.
Una altra derivada dels macrofestivals és l’impacte ambiental. Jordi Herreruela, president del Festival Cruïlla, diu que són molt conscients de què significa un esdeveniment d’aquesta mena per a l’entorn: “Si volem continuar fent la nostra activitat, ens toca ser molt responsables i mirar de disminuir i de compensar tot l’impacte que generem”. Un dels principals greuges és el transport que cal per a mobilitzar aquest gran volum de públic.
Per pal·liar-ho, han optat per un pla de sostenibilitat que posa el públic local al centre: “Ens dirigim al públic local, que actualment representa el 95% del total, i també ho són els proveïdors i els treballadors del festival. Així evitem la petjada que suposen els vols internacionals.” D’ençà del 2019, no treballen amb plàstic i compten amb projectes d’empreses emergents que cerquen d’aconseguir el residu zero: “L’objectiu és que no surtin residus del festival i aconseguir la circularitat total”, diu Herreruela.
“Això és pitjor que Lloret”: el Poblenou de Barcelona demana auxili
A la recerca de l’equilibri
La plataforma Stop Concerts vol deixar clar que no està en contra de la música ni dels concerts en si, sinó que consideren que el problema és el model: “Nosaltres volem aturar-nos i veure com es pot replantejar la situació.” La proposta de màxims de la plataforma és que els concerts es facin fora dels entorns urbans habitats: “Que busquin espais, que habilitin el que vulguin, però que aquests macrofestivals es facin fora dels espais on viuen les persones”, diu Navarro.
Altres mesures que proposen per a pal·liar la situació i solucionar la realitat actual és que els festivals siguin solament durant el dia, que se’n redueixi la capacitat i que es controli l’incivisme. Repartir els festivals per la ciutat podria ser una opció, però consideren que no resoldria el problema principal: “No volem que els problemes que tenim nosaltres els tinguin altres persones d’altres llocs de Barcelona, tot i que tenim la sensació que tot allò que no volen a la resta de la ciutat ve cap aquí. És un descontrol total”, sentencia.
Tot i les trobades amb l’ajuntament, no han arribat a cap acord que els satisfaci: “Ja no hi tenim res a dir-nos, amb l’ajuntament. Fa molts anys que intentem que posin ordre al barri i només hem aconseguit que ens penalitzin amb més festivals.” Amb tot, Navarro diu que no es rendiran: “Continuarem denunciant i lluitant contra totes aquelles persones i entitats que ens vulneren el nostre dret al descans.”
Per Herreruela, la dificultat rau en la manca d’espais per a aquesta mena de festivals a la ciutat: “No hi ha un problema de localització al parc del Fòrum, hi ha un problema de volum d’actes. Barcelona no té gaires espais per a acollir grans festivals i el parc del Fòrum n’és un de molt bo”, diu. “Entenc que la sobreexplotació d’aquest espai causi tensió als veïns, però també depèn molt de com es col·loquin els escenaris, de la classe de música i dels horaris. Hi ha maneres de fer els festivals tenint en compte l’impacte veïnal”, conclou.
Si bé és cert que hi ha una bona rebuda per part del públic que hi va, que les entrades s’exhaureixen i que la ciutat els reclama, caldrà trobar la manera perquè ni els veïns ni el medi en paguin un preu tan alt.