La fórmula 1 aterra a Barcelona amb polèmica: més de 150 entitats s’hi concentraran en contra

VilaWeb
Pere Millan Roca
18.06.2024 - 21:40
Actualització: 19.06.2024 - 18:56

Barcelona es converteix avui, envoltada de polèmica, en l’epicentre mundial de l’esport de motor. Al passeig de Gràcia s’hi fa una exhibició de vehicles de fórmula 1, que forma part del Fórmula 1 Barcelona Fan Festival. La fira, impulsada conjuntament per l’ajuntament de la ciutat i el Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat, s’ha instal·lat a la plaça de Catalunya fins diumenge, amb activitats lúdiques com ara exposicions de vehicles de competició o simuladors de pilotatge. Els actes culminaran diumenge amb la disputa del gran premi al circuit de Catalunya, a Montmeló (Vallès Oriental). Ara, més de cent cinquanta entitats veïnals i ecologistes s’hi oposen, i han convocat una concentració a la cruïlla dels carrers d’Aragó i de Balmes avui a les 17.30, mitja hora abans que comenci l’espectacle automobilístic.

“És un autèntic disbarat. Tant del punt de vista de les molèsties que ens causa als veïns, com pel model de ciutat que projecta un esdeveniment com aquest”, diu Joan Maria Soler, portaveu de medi de la Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (FAVB). Les entitats opositores han signat un manifest en què rebutgen la circulació de vehicles de fórmula 1 per la ciutat i demanen tant a l’ajuntament com al govern de la Generalitat que prioritzin polítiques que garanteixin la salut i el benestar del veïnat, per sobre dels macroesdeveniments que pretenen captar més visitants. “Fa anys que denunciem la saturació turística i ens sembla que continuar potenciant aquesta marca Barcelona no és el que pertoca ara mateix”, afegeix Soler.

L’objectiu del manifest i la concentració és aixecar la veu contra l’espectacle de la fórmula 1 i exhibir la força i la unitat de les entitats socials de la ciutat. “Esperem que la ciutadania pugui mostrar el seu malestar amb aquest espectacle”, diu Marta Casar, de l’associació de ciclistes urbans Bicicleta Club Catalunya-BACC.

Alhora, les entitats promotores deixen clar que la reivindicació va més enllà d’aquesta tarda i també va adreçada contra el model de ciutat que, a parer seu, promou actualment el consistori. “Voldríem que l’ajuntament canviés aquest tarannà i abandonés la cerca d’espectacles que realment no són propis i que només criden més turisme i no afavoreixen la convivència del veïnat”, diu Casar.

El síndic de greuges de Barcelona emet una resolució en contra

El síndic de greuges de Barcelona, David Bondia, ha emès una resolució en contra de la celebració de l’exhibició de vehicles de fórmula 1 pels carrers de la ciutat, arran de les queixes formals de deu entitats veïnals. El text no entra en l’organització de la fira a la plaça de Catalunya, però assenyala que el Road Show d’aquesta tarda col·lideix amb uns quants drets dels veïns. “Creiem que afecta quatre drets fonamentals: l’espai públic, la mobilitat disponible, el medi ambient i la salut”, explica. A més, considera que no és coherent amb les polítiques de control de la contaminació i promoció de la mobilitat sostenible que ha impulsat el consistori aquests darrers anys.

Així mateix, insta les autoritats a organitzar aquests actes al circuit de Montmeló. “Barcelona tenia el circuit de Montjuïc, que va tancar el 1975. I el 1991 es va crear el circuit de Montmeló precisament per a evitar que fos un circuit urbà. Per tant, aquests espectacles s’haurien de fer allà”, explica Bondia.

circuit de montmeló

Finalment, el síndic de Barcelona lamenta la manca de resposta de l’ajuntament a les recomanacions i suggeriments que ha emès, com també la nul·la col·laboració del consistori quan va demanar informació de l’acte al Districte de l’Eixample.

Preocupació per la contaminació

Eixample Respira se centra en la repercussió que tindrà en la salut dels veïns. “Més enllà de les molèsties d’uns dies concrets, un espectacle com aquest genera partícules que afecten la nostra salut. A més, també origina emissions que contribueixen al canvi climàtic”, diu Genís Domínguez, membre de la plataforma. “És evident que la salut i el benestar del veïnat no són compatibles amb els espectacles de fórmula 1”, sentencia Marta Casar. L’ajuntament s’ha defensat assegurant que els vehicles d’escuderies com Red Bull i Williams que circularan pels carrers de la ciutat no superaran en cap moment els 100 quilòmetres per hora. Malgrat això, s’espera que l’exhibició inclogui frenades fortes, derrapades i més accions contaminants.

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
El centre de Barcelona tancat al trànsit per l'exhibició de la fórmula 1
El centre de Barcelona tancat al trànsit per l'exhibició de la fórmula 1
El centre de Barcelona tancat al trànsit per l'exhibició de la fórmula 1
El centre de Barcelona tancat al trànsit per l'exhibició de la fórmula 1
El centre de Barcelona tancat al trànsit per l'exhibició de la fórmula 1
El centre de Barcelona tancat al trànsit per l'exhibició de la fórmula 1

A més, Domínguez denuncia la contradicció que implica per als habitants de Barcelona que aquests darrers anys s’hagin hagut d’adaptar a les noves ordenances contra la contaminació. “Demanem a la ciutadania que faci esforços com ara canviar el vehicle o la manera de desplaçar-se, però després fem un festival de fórmula 1. És absurd”, assenyala. “Ens diuen que no hi ha recursos per a pacificar zones escolars, però ara inverteixen una animalada de diners en un acte com aquest”, lamenta en la mateixa línia Joan Maria Soler.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor