Foment del Treball lamenta un avanç “deficient” en infraestructures a Catalunya

  • Foment del Treball ha lamentat novament aquest dimarts que els avanços que s'han produït en matèria d'infraestructures a Catalunya continuen sent "deficients".

VilaWeb
Redacció
13.06.2017 - 13:17

BARCELONA, 13 (EUROPA PRESS)

Foment del Treball ha lamentat novament aquest dimarts que els avanços que s’han produït en matèria d’infraestructures a Catalunya continuen sent “deficients”.

Així ho han dit en roda de premsa el president de la Comissió d’Infraestructures de la patronal, Joaquim Llansó, i el secretari de la mateixa, Salvador Guillermo, que han estat acompanyats pel president del Consell Assessor d’Infraestructures de Catalunya, Francisco Gutiérrez.

Han presentat una actualització del Catàleg de 100 infraestructures que consideren clau per pal·liar el dèficit en aquesta matèria a Catalunya, i Llansó ha sostingut que la primera conclusió que s’extreu és que “a Catalunya s’ha avançat molt poc, tant per part de l’Estat com de la Generalitat”.

Guillermo ha assegurat: “Desgraciadament, l’avanç que hi ha en l’àmbit de les infraestructures al nostre país continua sent deficient, ja que malgrat la recuperació econòmica la licitació ha continuat caient i ho ha fet un 35% entre 2014 i 2016”.

I és que segons la Intervenció General de l’Estat, l’execució de les inversions públiques a Catalunya ha estat del 56,4%, la qual cosa representa el 10,5% del total regionalitzable, i el 2015 es va situar en el 70,8%, per sota de la mitjana de l’Estat.

A més, la licitació oficial d’obres a Catalunya el 2016 va ser d’1.130,5 milions d’euros, un 2% menys respecte a l’any anterior, i es tracta del tercer pitjor exercici després del 2012 (797,4 milions) i el 2014 (1.109,3), a més de representar una caiguda del 86% respecte al licitat el 2008 i del 35% respecte al 2014.

PAGAMENT PER ÚS

Tots dos han reclamat que les administracions rendeixin comptes de l’estat de les obres i projectes i han coincidit que, a causa que els pressupostos no permetran donar compliment a totes les necessitats en infraestructures, és necessari apostar per la col·laboració públic-privada i el pagament per ús.

Llansó ha reiterat que no s’executen les inversions necessàries en infraestructures, i les que compten amb partides pressupostàries presenten anualitats petites, deixant el gruix per al final del període d’execució: “És clar que s’estan retardant les execucions d’aquestes obres pel dèficit o pel que sigui”.

Entre les principals obres engegades l’any passat figuren el tram de la L9 entre Zona Universitària i l’Aeroport de Barcelona, les noves estacions de Can Feu-Gràcia i Plaça Major de Sabadell a FGC i l’ampliació de la sala d’embarcament d’alta velocitat de l’estació de Sants de Barcelona, entre d’altres.

En l’actualització del catàleg es constata que avancen a un ritme lent obres com el Corredor Mediterrani, el desdoblament de la N-II, la N-340 i la B-40, també coneguda com a Quart Cinturó.

Per tot això, han insistit en un canvi de model de gestió de les infraestructures i a impulsar la creació de l’Agència d’Infraestructures de Catalunya, l’embrió de les quals és el Consell Assessor d’Infraestructures de Catalunya.

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor