23.10.2023 - 12:33
|
Actualització: 23.10.2023 - 16:38
La patronal Foment del Treball sosté que les dues fórmules més adequades per ampliar l’aeroport de Barcelona-El Prat són allargar la pista més curta de l’aeròdrom, la més propera al mar, entre 300 i 840 metres per sobre de la Ricarda, o tornar a l’operativa de pistes independents.
Així ho ha explicat Lluís Moreno, president de la Cambra de Contractistes d’Obres de Catalunya (CCOC) i que ha exercit la presidència d’una comissió creada fa més d’un any per la patronal Foment per estudiar com multiplicar les connexions aèries intercontinentals de Barcelona.
Foment ha presentat un document de cent cinquanta pàgines que estudia onze alternatives. Després d’analitzar els seus pros i contres, conclou que sembla que les propostes més adequades són dues: allargar la tercera pista que beu de l’original, plantejada per Aena, qüestionada el seu dia pel seu impacte ambiental; o la de tornar a l’operativa de pistes independents, amb enlairaments des de les dues pistes horitzontals, cosa que implicaria un major impacte acústic per a veïns dels voltants.
Sobre la proposta d’allargar la tercera pista, Moreno ha explicat: “Dóna suficient recorregut com per a tenir sota un espai d’entre 1,6 i 2,5 metres per sobre de la làmina d’aigua”. Amb aquesta proposta, la pista aconseguiria els 3.500 metres de longitud per a garantir que tots els avions del mercat puguin operar en les pitjors condicions meteorològiques.
El president de la patronal, Josep Sánchez Llibre, ha fet una crida a no desaprofitar novament “l’oportunitat” d’ampliar l’aeròdrom, després d’un primer intent fallit el 2021. Ha advertit repetides vegades: “És ara o mai”.
La ministra espanyola de Transports en funcions, Raquel Sánchez, ha expressat el seu respecte per la proposta de Foment del Treball, però recorda que ara li correspon a la Generalitat “moure peça” per establir quina proposta defensa per al futur del Prat. La ministra ha reiterat que per al govern espanyol la millor opció és la que ja va presentar Aena. En aquest sentit, ha dit que l’operador aeroportuari és el que més bé coneix les necessitats actuals i de futur de les instal·lacions.
Afectacions al port de Barcelona
Per la seua part, Lluís Salvadó, president del port de Barcelona, considera que la proposta de Foment posa en risc el futur de l’activitat portuària. En una carta, Salvadó retreu al president de la patronal que avali aquesta opció. Segons el port, l’ampliació proposada pot impossibilitar el funcionament de l’actual terminal de contenidors del Moll Prat i el futur trasllat de la segona terminal de contenidors al futur Moll Catalunya, que necessiten de grues més altes que no podrien operar si els avions s’han d’enlairar.
“El port avui ja no pot operar de forma eficient amb les embarcacions més grans com a conseqüència de l’impacte de les servituds derivades per la proximitat de l’aeroport”, assegura Salvadó. Afig que una futura ampliació de la pista cap al nord agreujarà aquesta situació.
“Em sembla greu que Foment del Treball, una entitat amb la qual el port ha mantingut històricament una estreta relació, proposi una ampliació de 840 metres cap al nord, tot i sent informats reiteradament per part del port de Barcelona d’aquestes greus afectacions”, ha dit.