04.09.2024 - 15:02
|
Actualització: 06.09.2024 - 20:56
Nou cas de discriminació lingüística. Una treballadora d’una floristeria de Barcelona es va negar a atendre en català una clienta. A més, tampoc li va facilitar el full de reclamació, com estableix la normativa. El responsable de la botiga va intervenir en la discussió per defensar a la treballadora, argumentant que no tenia cap deure d’entendre el català i que havia de ser la clienta qui canviés de llengua. “Has d’entendre que, si no parla català, li pots parlar castellà”, va dir. La Plataforma per la Llengua ha denunciat el cas i ha publicat l’àudio de la conversa.
"- Eres tú quien no quiere hablar [castellano]!"
❗ Treballadors d'una floristeria de Barcelona es neguen a atendre una clienta perquè parla en català
❌ L'establiment també li va negar el dret de poder omplir un full de reclamació
Més informació: https://t.co/L9bAVetztF pic.twitter.com/JfTqAg4PAe
— Plataforma per la Llengua Catalunya (@PLlCatalunya) September 4, 2024
La treballadora es va excusar assegurant que no entenia el català i que no la podia atendre. A banda, el responsable de la botiga li va etzibar comentaris xenòfobs a la víctima: “Vés al negoci aquest dels paquis i digues-li que et parli en català. O, si no parles català, dóna’m el full de reclamació.”
La clienta es va remetre als seus drets lingüístics i a la normativa vigent, que garanteix el dret de ser atesos en català a tots els consumidors. Així, reclamava de ser entesa en català. “Ella creu que jo li estic dient que parli català. Jo no li he demanat en cap moment que parli català. Li he dit que, en un país bilingüe, m’ha d’entendre en tots dos idiomes”, va dir.
El responsable es va negar en tot moment a facilitar-li el full de reclamació perquè, a parer seu, no es pot omplir un full de reclamació “únicament perquè una persona no parla català”. En la mateixa línia, deia que no li’l donaria perquè no havia comprat res. Aquesta conducta representa un incompliment flagrant del codi de consum.
Finalment, la clienta va marxar de l’establiment sense poder comprar ni omplir el full de reclamació.
L’establiment va vulnerar l’article 128.1 de la llei 22/2010 que garanteix el dret dels consumidors de ser atesos en català. Aquest dret comporta una obligació individual per als treballadors de cara al públic, definida a l’article 8.3 de la llei 18/2017, de comerç, serveis i fires.
A més, la floristeria també va incomplir la llei de política lingüística, que en l’article 32 deixa clar que les empreses tenen l’obligació d’assegurar als clients el dret d’adreçar-s’hi en català.