“Fita històrica?”: dels deu espectacles de teatre més vists a Barcelona tan sols tres són en català

  • Tot i que hi ha més produccions i autors catalans, a l'hora de representar els espectacles l'idioma es deixa enrere i les obres catalanes s'igualen a les castellanes

VilaWeb
Emma Granyer
09.09.2024 - 21:40
Actualització: 09.09.2024 - 23:22

L’Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya (ADETCA) i els Teatres Públics de Barcelona van anunciar ahir allò que consideren “una fita històrica”: per primera vegada Barcelona ha superat els tres milions d’espectadors en una temporada, concretament 3.020.710, un 8,24% més que no pas la temporada passada (2022-2023). També van destacar que durant la temporada 2023-2024 s’havien fet més obres que mai. Ara: quants d’aquests espectacles han estat representats en català i quants en castellà? Es pot afirmar que el teatre en català ha crescut en nombre d’espectadors?

Què ens diuen les dades?

Les dades que presenta l’estudi estatístic d’ADETCA constaten que, tot i que hi ha més autors i més produccions catalanes, s’acaben representant pràcticament tants espectacles en català com en castellà i que tant els uns com els altres tenen pràcticament el mateix nombre d’espectadors. Ara, respecte de la temporada anterior (2022-2023), ha augmentat més el nombre d’espectacles en castellà que no pas en català. De fet, dels deu espectacles més vists, tan sols tres s’han representat en català. Són Escape Room 2, que ha estat el tercer espectacle més vist; El petit príncep, en setè lloc; i Fitz Roy, vuitè. El mago Pop i The Producers, tots dos en castellà, han estat els més vists de la temporada.

Vegem-ne les dades desglossades:

Del total d’autors d’obres de teatre, que han estat 1.235, un 54% eren catalans i només un 18% eren de la resta de l’estat espanyol. De fet, hi ha hagut més autors estrangers que no espanyols, un 27%. Alhora, el 65% de les produccions han estat catalanes i el 18% han estat castellanes. Però, tot i el nombre de produccions i autors catalans, a l’hora de representar molts espectacles l’idioma s’ha deixat de banda, de manera que les obres en català minven fins al 39%, un percentatge molt semblant a les que es fan en castellà, que és un 30%. El 6% han estat espectacles bilingües i la resta, sense text o en un altre idioma.

Així i tot, l’interès pel teatre és indiscutible: tant els espectacles en català com en castellà tenen el mateix nombre d’espectadors, un 40% i un 41% respectivament. Unes xifres que ensorren aquell argument que moltes vegades es fa servir per justificar els espectacles en castellà: que amb el castellà es pot arribar a un públic més ampli. Malgrat tot, el nombre d’espectacles en castellà creix més que els catalans en comparació amb la temporada passada: si bé el teatre en català ha augmentat d’un 6% respecte de la temporada 2022-2023, el que és en castellà ha crescut d’un 17%.

Quines sales programen més en català?

Com és evident, els teatres amb més espectadors són els que tenen més localitats. Dels 31 teatres amb més de 200 seients, els cinc on ha assistit més públic són el Teatre Victòria (316.410); el Gran Teatre del Liceu (244.836); el Teatre Coliseum (241.160); el Teatre Tívoli (221.496); i el Teatre Poliorama (187.348). Curiosament, tal com ja vam explicar fa uns quants mesos, d’aquestes cinc primeres sales, les tres últimes són les que menys programen en català, conjuntament amb el Teatre Condal, el Teatre Borràs i el Teatre Goya, sisè, vuitè i desè del rànquing en nombre d’espectadors. El Coliseum, el Tívoli i el Borràs formen part del Grup Balañà.

D’una altra banda, pel que fa a les sales amb menys de 200 localitats, les 5 que han tingut més públic són la Sala Ars Teatre BCN (47.444); l’Espai Texas (45.646); el Teatreneu (17.665); el Teatre Tantarantana (15.928) i Golem’S-Almeria Teatre (13.991). D’aquests, dos programen majoritàriament i exclusivament en català: el Tantaranta i l’Espai Texas, aquest darrer també amb un fort compromís per a projectar cinema en català.

La gala Catalunya Aixeca el Teló

Amb el lema “El teatre no té edat”, la gala Catalunya Aixeca el Taló va fer un reconeixement de tots aquells que “fa molts anys que, més que actuar, o dirigir, o construir vestuari i escenografies, feien teatre”. Paco Mir dirigí la cerimònia acompanyat de Roger Julià. A l’acte hi va haver música en directe de l’Original Soundtrack Orchestra (OSTO), dirigida pel mestre Joan Vives, i les actuacions d’artistes de totes les arts escèniques. Carme Conesa fou la mestra de cerimònies i presentà la gala al costat de Mercè Martínez, Artur Busquets i Aina Quiñones.

Durant la gala es confirmà el retorn de la iniciativa Cap Butaca Buida, que va aplegar 55.000 espectadors la temporada passada, en 145 sales del Principat. Es farà per segona vegada el 22 de març de 2025.

La gala també va servir per a lliurar la menció honorífica d’ATETCA Premi Catalunya de Teatre a la companyia Dagoll Dagom, per la seva carrera dedicada al teatre i al públic, coincidint amb el comiat dels escenaris d’aquest grup històric.

Continguts només per a subscriptors

Aquesta notícia només és visible per als membres de la comunitat de VilaWeb fins el dia 10.09.2024 a les 01:50 hores, que s'obrirà per a tothom. Si encara no en sou subscriptor cliqueu al botó següent

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor