30.01.2025 - 13:07
|
Actualització: 30.01.2025 - 13:41
La Fiscalia Anticorrupció investiga contractes per un valor de més de dos milions d’euros adjudicats per la Diputació d’Alacant durant la presidència de Carlos Mazón i del seu successor a la institució provincial, Toni Pérez, a un empresari del sector de la comunicació amic de Mazón. Tot plegat neix d’una denúncia de Compromís i, tal com ha avançat el Diario.es, la fiscalia ja ha obert diligències d’investigació penal i ha citat a declarar el denunciant, Ximo Perles, portaveu de Compromís a la Diputació.
“És una estructura de poder que s’encarrega, amb diners públics, de tenir una xarxa clientelar de mitjans afins, i el que isca de la línia el sancionem sense publicitat”, ha dit Perles en declaracions a la premsa. La denúncia de Compromís diu que s’han pogut cometre delictes de frau en la contractació pública, falsedat documental, malversació de fons públics i prevaricació. S’investiguen dos contractes pel servei de planificació, negociació i compra d’espais i inserció de publicitat institucional de la Diputació d’Alacant, que es van adjudicar en una Unió Temporal d’Empreses (UTE) formada per les agències de comunicació i publicitat Buena Suerte Señor Gorky SL i Idex Ideas y Expansión SL. Aquesta darrera és propietat de Miguel Quintanilla, amic de Mazón, que sopava cada mes amb ell i més polítics, empresaris i periodistes en un restaurant de Mutxamel (l’Alacantí).
La denúncia diu que aquesta UTE va poder aportar una oferta econòmica falsa al procés de licitació, i que la Diputació d’Alacant, suposadament, “va maquinar amb la intenció de manipular els processos de contractació per a adjudicar diferents contractes a una mercantil en particular, defugint els principis previstos a la llei de contractes del sector públic”. Segons Compromís, l’UTE, en canvi de l’adjudicació, inseria publicitat institucional als mitjans afins al PP per a beneficiar-los mediàticament.
“Tenim constància de periodistes que reben pressions per canviar titulars que no fossen favorables al Partit Popular”, ha dit Perles, que ha afegit que, quan s’ho van mirar amb detall, van veure que sempre es pagava més publicitat als mitjans afins al PP o amb una línia editorial determinada. “Crida moltíssim l’atenció que diaris com El País no hagen rebut ni un sol euro de publicitat de la diputació”, indica com a exemple. A partir d’aquí, ha dit, van investigar la licitació i van veure que hi havia la tendència d’adjudicar-la sempre a favor de l’empresa de Quintanilla.
“Denunciem un doble frau: una maquinació de contractes perquè l’empresa de Miguel Quintanilla cobre un autèntic dineral per prestar el servei –ha dit–, i que aquesta empresa utilitzava els diners públics per pagar a mitjans determinats i sancionar, amb l’exclusió de les campanyes publicitàries, altres mitjans que marcaren una línia editorial que no fora la que interessava al Partit Popular.”