08.06.2017 - 14:09
El ministeri públic argumenta que “a ningú se li obliga a triar un determinat nivell”
VALÈNCIA, 8 (EUROPA PRESS)
La Fiscalia considera que amb el decret d’ensenyament plurilingüe del Consell “no s’ha produït lesió” de cap dret fonamental, en concret del d’igualtat, ja que esta norma “no s’impedix l’ensenyament en castellà” i “no es dificulta ni obstaculitza l’ensenyament” d’eixa llengua.
El ministeri públic realitza estes consideracions en un escrit datat a l’abril i remès a la secció quarta de la sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) –que, posteriorment, va ordenar la suspensió cautelar del decret– dins del procediment de drets fonamentals plantejat pel sindicat CSI·F, una de les entitats que ha recorregut la norma de la Conselleria d’Educació per considerar que és discriminatòria i vulnera el dret a la igualtat.
En l’escrit del fiscal, difós este dijous per Escola Valenciana, s’argumentava, en primer lloc, la “falta de legitimació activa de la demandant”, en este cas CSI·F, “que no ostenta ni la representació ni dels centres docents ni dels alumnes de la Comunitat Valenciana”. “Haurien de ser estos els qui, si escau, recorregueren les disposicions impugnades en este procés”, postil·la.
De manera subsidiària, en el cas que no s’acceptara l’argument de la falta de legitimitat –com així ha sigut, ja que el TSJ va dictar una interlocutòria en la qual reconeixia la legitimació de la central sindical per a recórrer el decret–, la Fiscalia expressava que, d’acord al seu criteri, “no s’ha produït lesió de cap dret fonamental, ni de l’article 14 ni del 27 de la Constitució Espanyola”.
“I açò per les següents raons: no s’impedix l’ensenyament del castellà i no es dificulta ni obstaculitza l’ensenyament del castellà”, asseverava.
En este sentit, s’apunta que cap dels preceptes del decret obliga ningú a optar per l’ensenyament en valencià en detriment del castellà. “És a dir, –prosseguix– a ningú se li impedix que si vol rebre l’ensenyament majoritàriament en la llengua castellana la reba. Simplement s’haurà de triar pel centre que adopte el nivell educatiu que millor li convença. A ningú se li obliga a triar un determinat nivell”, incidix.
Per al ministeri públic, “tampoc es posen traves a l’ensenyament en castellà”, ja que en el decret no apareix que es requerisquen majors requisits per a realitzar els estudis en uns centres que en uns altres, podent-se triar lliurement.
El fiscal manifesta que és cert que, conforme augmenta el temps d’ensenyament en valencià, creixen les hores d’anglés fins a en un 23%. “Podria considerar-se –assenyala– com un estímul a favor de l’ensenyament en valencià perquè se li concedirien més hores lectives d’anglés que si estudiara castellà i, en conseqüència, millors titulacions però el tema se circumscriu a si açò lesiona el dret a la igualtat. Entenem que no ja que els alumnes i pares poden triar lliurement el centre educatiu”.
“OPCIÓ DE POLÍTICA LINGÜÍSTICA”
“Que, segons el nivell que trien, hi haja mes o menys valencià, castellà o anglés no afecta el dret fonamental de l’article 14. Es tracta d’una opció de política lingüística que constituïx una qüestió de mera legalitat ordinària que ha de decidir-se en el procediment adequat. Una altra cosa és que no siguen del grat del demandant els nivells establits en el decret impugnat i preferira altres diferents però açò no afecta cap dret fonamental”, insistix.
Sobre esta argumentació del fiscal, Escola Valenciana ha remarcat que “el decret no obliga ningú a estudiar en valencià” i, “de fet, l’article 4 respecta i reconeix el dret a triar l’opció lingüística davant l’Administració per part de la ciutadania, tal com arreplega la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià”.
“Pensem que és legítim que el valencià siga la llengua vehicular en l’ensenyament per a aconseguir el verdader plurilingüisme, complir amb la legalitat i oferir igualtat d’oportunitats a tot l’alumnat. És coherent que el Govern valencià assegure el respecte cap al valencià i fomente l’ús de la llengua pròpia per a compensar la desigualtat històrica que patim”, subratllen des de l’entitat en un comunicat.
El decret d’ensenyament plurilingüe suma diversos recursos i, de moment, el TSJ ha acordat la seua suspensió cautelar en resposta a tres d’ells: els presentats per la Diputació d’Alacant, l’Associació per a la defensa del castellà i USO CV. Per la seua banda, la pròpia Generalitat ha recorregut la paralització del decret, així com altres entitats, entre elles Escola Valenciana o STEPV.