20.02.2025 - 11:45
|
Actualització: 20.02.2025 - 23:04
El magistrat del Tribunal Suprem (TS) espanyol que instrueix el cas Koldo ha imposat mesures cautelars a l’ex-ministre de Transports espanyol José Luis Ábalos. Li ha retirat el passaport, prohibeix sortir de l’estat espanyol i l’obliga a comparèixer cada quinze dies mentre sigui investigat. Aquesta decisió respon a la petició de la fiscalia anticorrupció després de la seva segona declaració davant del tribunal, ja sense la immunitat parlamentària.
Ábalos és investigat per la presumpta adjudicació de contractes públics a favor de l’empresari Víctor de Aldama i els seus socis, a canvi de comissions. En la seva declaració, l’ex-ministre ha negat haver rebut pagaments en efectiu o en espècie per aquests contractes, destinats a la compra de material sanitari durant la pandèmia i a obres públiques.
El magistrat instructor, Leopoldo Puente, ha preguntat a Ábalos pel seu patrimoni, fent referència a informacions sobre un xalet al Perú. L’ex-ministre ha reconegut posseir un terreny al país, però ha explicat que estava destinat a una fundació de desenvolupament i que no es va poder registrar per manca de personalitat jurídica.
A més, el jutge ha interrogat Ábalos sobre dos pisos suposadament llogats per De Aldama per a trobades en 2018. L’ex-ministre ha afirmat no recordar haver estat en aquests immobles i ha considerat poc versemblant haver estat al barri de Salamanca, on es troba un d’ells.
Sobre les informacions que el vinculen a una trobada amb la vice-presidenta veneçolana Delcy Rodríguez, Ábalos ha admès que va estar a l’aeroport de Barajas quan el seu avió va aterrar el gener del 2020, però no ha especificat amb qui es va reunir. Ha assegurat que desconeixia la prohibició de Rodríguez d’entrar a territori espanyol.
Finalment, el magistrat ha reprès Ábalos per queixar-se de filtracions a la premsa mentre ell mateix concedeix entrevistes. L’ex-ministre ha agraït la investigació judicial, tot i que ha admès que li incomoda la divulgació de la seva vida privada. Tot i l’expectació mediàtica, Ábalos no ha fet declaracions a la premsa a la seva arribada i sortida del tribunal.