04.05.2022 - 21:40
|
Actualització: 04.05.2022 - 23:09
La fira Biocultura torna al Palau Sant Jordi de Barcelona amb l’objectiu de promoure un estil de vida més sostenible i responsable amb el medi i en tots els àmbits de la vida diària. La presidenta de Biocultura, Ángeles Parra, destaca que la fira és una esperança perquè no decaigui el consum ecològic. “Cal canviar el xip. Menjar ‘bio’ no és més car si aprenem a fer la transformació de la manera adequada.” Més de tres-cents expositors participaran presencialment en uns quants àmbits, com ara la gastronomia i la cosmètica natural, que enguany hi té un espai destacat.
Un sector que agafa impuls
Segons un estudi publicat el 2019 per la revista Resources, un 70% de la població està disposat a pagar més per una cosmètica feta amb ingredients naturals. Aquestes últimes dècades ha crescut l’interès per aquesta mena de productes sobretot als països europeus. Els estudis demostren que el mercat internacional de productes d’higiene personal fets amb aquests productes té un creixement mitjà anual d’un 25%. Un altre estudi publicat a Research Gate l’any 2019 també constata aquesta tendència, arran de l’augment de la preocupació pel medi. Se’n desprèn que els consumidors estan disposats a provar articles d’aquesta mena, però creuen que cal una informació més clara sobre ingredients naturals que contenen aquests productes i els beneficis que tenen per a la salut.
“Hi ha més consciència sobre la salut i el medi”
Una de les empreses que participarà en la fira és Cosmètics Giura-Tort, del Baix Empordà. A diferència d’algunes altres, treballen a partir de plantes de cultiu propi, com explica el propietari, Amador Marín. Per tant, els olis vegetals, els extractes i les aigües florals els obtenen ells mateixos, cultivant les plantes amb mètodes ecològics o cercant-les en el seu medi natural i recol·lectant-les. “Això és el que ens diferencia de la resta: treballem amb olis de maceració de planta fresca.”
Respecte de fa anys, Marín creu que ara hi ha més consciència sobre la salut, el medi i els productes de proximitat. Els productes tenen cura de la pell, tenen aroma i un poder netejador, però també són terapèutics. Ofereixen xampús, cremes corporals i productes diversos, com ara esponges o sabons sòlids.
Palombella, situada al Poble-sec de Barcelona, també treballa amb productes ecològics, fent ús d’ingredients naturals. Un dels seus propietaris de l’empresa, Diego Morales, diu que la societat és més conscient dels beneficis d’aquesta mena de productes, però que molts no veuen la cosmètica natural com un producte d’estalvi a mitjà o llarg termini. “Quan veuen un producte, primer de tot es fixen en el preu i no en quants cops poden fer servir aquell xampú. Els nostres productes són sòlids i compactes i el 100% del seu cost és matèria primera”, afegeix.
En aquesta mateixa línia, hi trobem Jaume Ivorra, de Cosmètica Ambolo, situada a Xàbia (Marina Alta). D’ençà de fa un any i mig que treballen amb cosmètica vegana, natural i respectuosa amb el medi. “Quan comencem el projecte parlem amb una farmacèutica i li comentem quina mena de producte volem. Volíem que fos un producte bo per al cos i no contaminant, és a dir, lliure de parabens.
Què és “bio”? Els forats de la legislació espanyola
Ivorra és crític amb la legislació espanyola, perquè considera que és molt més flexible que no pas l’europea. Recorda el cas de “Bio Oil”, que es presentava com si fos un producte ecològic, però portava un derivat del petroli. Això mateix ho denunciava l’Organització de Consumidors i Usuaris. “La legislació és suau. Sí que hi ha empreses que treballen en aquesta línia d’intentar utilitzar productes ecològics i reduir l’ús de plàstics, però també n’hi ha que s’aprofiten de la poca duresa de la legislació i mostren productes que realment no són ecològics.” A parer seu, la legislació europea és una mica més rígida i, de fet, l’espanyola ha rebut unes quantes denúncies de la Comissió Europea.
La fira també arribarà a València
Ben aviat, a València també es farà la fira de productes ecològics, amb la participació de 220 expositors de cosmètica, moda sostenible, benestar i artesania, entre més sectors. Paral·lelament a l’exposició, hi haurà més d’un centenar d’activitats.