11.06.2024 - 21:40
|
Actualització: 12.06.2024 - 09:35
Enguany fa vint-i-cinc anys que es va crear Festes.org, el portal web dedicat a les festes populars i el conjunt de la cultura tradicional dels Països Catalans. Era el març del 1999, amb el canvi de mil·lenni i la irrupció d’internet, quan Manel Carrera, estudiós i divulgador de les festes populars, juntament amb un col·lectiu multidisciplinari de gent amb experiència en el disseny de webs, van engegar el projecte. “Han estat uns anys molt desiguals. Festes.org és un projecte que neix d’una passió personal, però que ha tingut moltes fases i intensitats de desenvolupament”, explica Carrera.
D’ençà del 1999, Festes.org ha anat creixent i s’ha convertit en una web de referència cultural. Un espai on es pot trobar informació exhaustiva i ben organitzada de les festes populars, els elements, la història, l’origen i significats, les entitats que se n’encarreguen i els proveïdors que ajuden a fer-les possibles, entre més informació. Vint-i-cinc anys carregats de feina, però encara en queda molta més. “Això és infinit. Cada carnaval a cada poble és diferent. Les festes poden tenir trets comuns, però en cada poble és diferent”, afegeix Carrera.
La web manté un vincle permanent amb l’actualitat i la pàgina principal també ha esdevingut una agenda cultural. “Al començament, volíem conèixer les festes del país i no hi havia res a la xarxa. I vam dir, per què no fem una agenda nosaltres?”, diu Carrera. Aquesta va ser l’excusa perfecta per a continuar resseguint el país de punta a punta per a fer ressenyes i documentar tota mena d’esdeveniments.
L’impulsor recorda que la web té una clara funció de servei públic i que el projecte s’ha mantingut sempre al marge de qualsevol partidisme. “Gràcies a això ha sobreviscut Festes.org. Jo mateix he vist veure néixer i desaparèixer grans projectes de cultura popular promoguts per determinats partits polítics. “Quan el partit deixa de governar, aquell projecte que va costar de milions d’euros desapareix”, afegeix.
Campanya de micromecenatge
Amb motiu del vint-i-cinquè aniversari, Festes.org ha engegat una campanya de micromecenatge a Verkami amb l’objectiu de renovar completament la web, que si tot va bé serà disponible a l’agost. Carrera reconeix que el format actual és completament obsolet i fa temps que hi treballen per a canviar-ho. De moment ja tenen la nova imatge corporativa i el nou disseny gràfic enllestit. Ara ja són en la fase de maquetació i programació de les pàgines, però els cal el suport de la gent.
La gent encara té dues setmanes per a fer aportacions. En total, volen recaptar deu mil euros, que es destinaran al disseny gràfic, a la maquetació i programació i a l’adaptació de continguts. A part Carrera, també hi participen el dissenyador gràfic Xavier Miret i l’empresa de programació Antaviana. En els continguts, hi treballaran uns quants membres de l’Associació Rebombori Digital, l’entitat que vetlla pel manteniment de Festes.org.
Una passió heretada del pare
A Carrera, la passió per la cultura popular li ve del pare, Manel Carrera Arguindegui. Ell va organitzar les dues trobades internacionals de gegants que es van fer a Matadepera (Vallès Occidental), els anys 1982 i 1992, i va tenir un gran ressò. De jove, el fill Carrera tocava la caixa en una banda de música i va començar a voltar per les festes majors dels pobles. Segons que explica, es va inventar un mecanisme d’intercanvi prou original: “Tu véns a Matadepera i després nosaltres vindrem amb els nostres gegants a la teva festa major.” Era una manera que hi hagués un moviment constant de colles sense haver de pagar res, perquè tothom hi sortia guanyant.
“Em vaig passar molts anys de la meva vida anant pels pobles. Ara, a vegades arribo a algun i dic: ep, aquí ja hi he estat”, recorda. La cultura popular ha canviat molt amb els anys. Malgrat que Festes.org rep una subvenció de la Direcció General de Cultura Popular i Associacionisme Cultural, Carrera considera que cal cuidar-la molt més i que la Generalitat encara ara hi està girada d’esquena.
Abans d’aterrar en una destinació, l’equip es documenta per a esbrinar què s’hi fa i què s’hi trobarà. “Després parlo amb els organitzadors. Normalment, em reben amb els braços oberts”, comenta Carrera. També prova de localitzar “un guàrdia del coneixement del poble”, aquella persona que ho sap ben bé tot d’allà on viu. En acabat, ve el treball de camp: assistir a la celebració, documentar-la i escriure’n tota la informació a la web. Segons ell, cal que a la xarxa hi hagi bona informació, acurada i actualitzada, sobretot pensant en la intel·ligència artificial.
Com serà el nou portal?
Festes.org vol continuar documentant la cultura popular, i per això s’ha proposat de renovar la pàgina web. Una de les característiques destacades del nou portal és que serà “responsiu”, és a dir, se’n podrà veure el contingut perfectament adaptat a tots els dispositius (ordinador, tauleta i telèfon mòbil). Així mateix, es millorarà la presentació de tots els continguts que s’han generat fins avui a fi de fer-los més atractius, amb una tipografia més gran i potenciant-ne l’aspecte fotogràfic.
A més, no tan sols hi haurà articles de festes, sinó que ampliarà l’àmbit a tota la cultura popular (gastronomia, etnobotànica, llegendari…), així com a les entitats que protagonitzen les festes (gegants, bestiari, balls i danses, castells…). “La nova web farà un salt qualitatiu important. No tan sols en l’aspecte gràfic. Hi haurà noves funcionalitats”, explica Carrera, que deixa clar que serà una web en construcció permanent i que la participació de la gent hi tindrà un paper clau.
Un dels aspectes més innovadors serà la georeferenciació de la informació, una eina analítica que permetrà de fer-se una idea sobre un mapa de quines poblacions celebren una determinada festa, en quines zones és pròpia una determinada tradició, en quines comarques és més implantat un determinat ball, per exemple. També es faran canvis a tota la plataforma per fer encara més fàcil la participació dels qui vulguin fer-hi arribar informació, per tal de millorar els continguts de la web, i es perfeccionarà el cercador. Així mateix, es millorarà el butlletí intern, l’instrument principal de comunicació entre l’organització i els subscriptors, i s’implantaran noves vies de comunicació, com ara grups de WhatsApp o Telegram.