30.08.2021 - 21:50
Aquesta nit arriba, per fi, el moment més esperat per a milers de conductors del país. Després de més de cinquanta anys pagant, a la mitjanit s’aixecaran les barreres de la major part de peatges d’autopistes de Catalunya: de la AP-7, entre Salou i la Jonquera –l’any passat ja s’havia alliberat el tram de Salou a Alacant–; de la AP-2, entre el Vendrell i Saragossa –passant per Lleida–; de l’autopista C-32, al Maresme, i de la C-33, entre Barcelona i Montmeló.
Els veïns d’alguns dels trams alliberats, significativament els que durant dècades s’han mobilitzat en contra dels peatges, han preparat aquesta nit diferents accions per a donar la benvinguda a la nova gratuïtat. El punt neuràlgic de la celebració serà el peatge de Vilassar de Dalt de la C-32, on s’ha organitzat una festa que reunirà membres d’unes quantes plataformes de Catalunya i de més territoris.
L’acte és organitzat per la Coordinadora Preservem el Maresme. La convocatòria és a les deu de la nit als terrenys de davant del Sorli Emocions-Can Nolla, a Vilassar de Dalt. L’entitat demana a tothom que vagi amb armilles reflectants i una llanterna i que porti sopar i una copa per a brindar.
D’allà, s’anirà al peatge de Vilassar, on es farà el sopar de carmanyola i la lectura d’un manifest. A la mitjanit, quan les barreres ja estiguin oficialment aixecades, es brindarà amb cava per dir adeu a les autopistes de pagament. I, a continuació, els cotxes podran estrenar la via sense peatge.
Però la festa de Vilassar no serà l’única acció de la jornada. Abans s’haurà fet una ruta a l’autopista AP-7, al peatge troncal de Salou. A les set de la tarda, la plataforma Prou, AP-7 Gratuïta Ja organitza una marxa lenta de vehicles per l’autopista, amb començament i arribada a Salou. “Serà una marxa simbòlica, perquè no volem entorpir el trànsit”, explica Llorenç Navarro, portaveu de l’entitat.
Després, els participants aniran al Maresme i s’afegiran a la festa del peatge de Vilassar. “Quan acabi la festa, recorrerem l’autopista tota la nit, fins a la Jonquera, i tornarem. Ens anirem aturant a diferents municipis per entrevistar-nos amb gent del territori”, explica Navarro. A la ruta, hi participaran representants de plataformes de diversos llocs. “L’objectiu és crear un nou moviment que digui Mai més de pagament”, afegeix Navarro, tal com va explicar en aquesta entrevista a VilaWeb.
La marxa vol celebrar l’eliminació dels peatges, però, alhora, fer pública l’oposició a la possibilitat que, a partir del 2024, els conductors hagin de pagar una taxa per ús de vies ràpides d’alta capacitat. Amb aquest objectiu, plataformes d’arreu sumaran esforços sota el lema “Mai més”, en les diferents llengües oficials, per a reclamar que no s’apliqui la vinyeta o mètodes de pagament similars. Creuen que l’alliberament de cinc-cents nous quilòmetres de vies de peatge no ha de ser excusa per a modificar el model actual.
Després de 240 talls de carretera aquests darrers sis anys, els veïns insisteixen que no és solament una qüestió econòmica, sinó principalment de seguretat i de llibertat de circulació de persones. Segons els càlculs del moviment mateix, en disset anys, 767 persones s’han mort en vies convencionals paral·leles durant la pròrroga de les concessions. Creuen que, si hi hagués hagut l’alternativa de circular per una autopista sense pagar, vora un 70% s’haurien pogut evitar.