14.06.2017 - 17:46
|
Actualització: 15.06.2017 - 10:37
Els germans Ferran i Albert Adrià, el seu equip i l’empresa Damm han llançat la cervesa Malquerida Roja Fresca creada per acompanyar elaboracions llatines i que és també un ‘homenatge’ a la cultura llatinoamericana, han explicat els cuiners aquest dimecres en roda de premsa.
Albert Adrià ha detallat que el projecte es va gestar amb l’obertura de Pakta i davant l’emergència de cuines llatinoamericanes, i ha agregat: ‘Hi ha cerveses fetes per guanyar premis i altres per beure’s. Malquerida és el segon cas’, mentre que Ferran Adrià ha recordat que ja va crear amb Damm la cervesa Inedit el 2008.
Per això, Ferran Adrià ha reivindicat la seva potestat de ser líder, com ho va ser amb la creació d’Inedit, ‘que va canviar la història’, ja que ha considerat que aquesta beguda va crear una cultura, com ara la nova Malquerida neix de la seva fascinació per la cultura i la gastronomia llatinoamericana i constitueix tot un projecte cultural, on els restaurants Hoja Santa i Pakta funcionen com a ambaixades culturals llatinoamericanes.
‘Estem en un moment en el qual per primera vegada en la història hi ha una cuina de molt nivell que no és francesa ni europea, i que s’incorpora als restaurants gastronòmics’, ha dit en referència a la cuina asiàtica i llatinoamericana, ha agregat Ferran Adrià.
Ha remarcat que ‘hi ha més cebiches que tripes en els restaurants espanyols’, de manera que aquesta proposta ret homenatge a la cultura llatinoamericana i a uns professionals que han aportat molt a la gastronomia, ha dit recordant el pas de treballadors d’aquest origen a elBulli.
Ha defensat que Malquerida, estèticament molt sensual, és un concepte nou en la restauració gastronòmica que respon la pregunta de què es beu amb cada tipus de menjar, i on no val el discurs de sempre que té com a resposta que el que es beu és vi.
Albert Adrià ha agregat que la cervesa, que costarà entorn de dos euros en funció del restaurant, funciona molt bé amb la cuina estiuenca: amb plats com seitons en vinagre, musclos i amanida russa, per exemple, i tot allò que impliqui netejar greixos en boca.
El director de màrqueting de Damm, Jaume Alemany, ha explicat que la cervesa es va desenvolupar en el restaurant Hoja Santa, al costat de l’equip de Ferran Adrià, treballant ‘per a un projecte que Ferran fa anys que tenia en el cap’ i que durant aquest 2017 ja s’ha estat testant entre els clients.
Restaurants i plats llatins
Després de començar el 2014 i desenvolupar la cervesa intensament durant el 2016, el producte s’oferirà en establiments no necessàriament llatins, sinó que comptin amb plats com cebiches, tacs i guacamole.
Alemany ha explicat que el nom de Malquerida es deu al fet que la història d’elBulli està molt relacionada amb la història de l’art, i que durant el seu desenvolupament estaven col·laborant amb l’artista visual Diego Rey, argentí establert a Barcelona, que els va suggerir aquest nom: ‘És un nom divertit’, amb un punt notori i transgressor.
Per al seu desenvolupament, després de provar sense èxit amb mescal, llima, anís, llimona i fulla santa, sense allunyar-se molt de tradicionals cerveses refrescants, l’equip va donar ‘fruit de la casualitat’ amb l’hibisc –o flor de Jamaica, que aporta un irreverent color vermell– i l’extracte de taronja, a més d’incorporar blat a la base de blat de moro de la beguda.
El boteller d’elBulli entre el 2000 i 2011 Ferran Centelles –participant en el projecte al costat del cocteler Marc Álvarez i el cuiner Paco Méndez– ha detallat que el resultat és una cervesa fresca, profunda i lleugera, però complexa.
El llançament, que s’ha fet aquest dimecres, surt amb barril de 20 litres i ampolles de terç retornables, solament disponible en hostaleria, concretament establiments que treballin amb gastronomia llatinoamericana.