03.11.2023 - 21:40
Vicent, quan escric aquestes línies sabem l’abast del pacte entre ERC i el PSOE i el del BNG i el PSOE per a investir Pedro Sánchez president del govern espanyol. També la rebequeria del PP, que va arribar a convocar els consellers per acompanyar Alfonso Rueda en una compareixença institucional d’urgència ahir al matí contra aquests pactes. El president gallec mateix va cancel·lar tota l’agenda per mirar de magnificar la importància de la conferència de premsa.
Té poc crèdit un partit que després de catorze anys governant Galícia no ha aconseguit cap transferència de competències. De fet, Alberto Núñez Feijóo passarà a la història, entre més qüestions, per ser el president de les zero competències. Té poc crèdit un partit que ara diu que defensa actuacions que, en el seu moment, al capdavant de l’executiu espanyol, va tombar activament: heus ací el cas de la transferència de la via principal que uneix el sud i el nord de Galícia en l’eix atlàntic, l’autopista AP-9.
Precisament, la AP-9 és la protagonista d’un dels vint-i-tres punts de l’acord d’investidura del PSOE i el BNG, que inclou descomptes nous als peatges d’aquesta via i de la AP-53, treballar per posar fi als peatges i transferir, per fi, la AP-9 a Galícia. Perquè us situeu, Vicent, a Galícia hi ha dues de les tres autopistes de l’estat espanyol amb el temps màxim autoritzat per ser explotades en concessió per una empresa privada, aquestes dues sobre les quals escric. La data de reversió de l’autopista que uneix Tui i Ferrol és el 2048, fruit de les pròrrogues concedides en el seu moment per governs espanyols del PP i del PSOE, i la de la que uneix Sant Jaume de Galícia amb la comarca d’O Deza s’acaba el 2074.
Per completar la fotografia, Galícia, a més, és la comunitat autònoma capdavantera en quilòmetres viaris de pagament: 330,8. Per això els usuaris de la AP-9 vam agrair el pacte d’investidura assolit pel PSOE i el BNG i pel qual es bonificaran els trajectes de tornada de la AP-9.
Tal com he anat explicant en aquests articles, Vicent, Galícia pateix un dèficit d’infrastructures enorme. Respecte d’això, el nou acord entre el PSOE i el BNG inclou un pla de modernització de la xarxa ferroviària amb beneficis importants i justs per a Galícia i la implantació del servei de rodalia, atès que no en tenim, malgrat que àrees metropolitanes com la de Vigo i Pontevedra i la de la Corunya i Ferrol tenen més habitants que unes altres zones de l’estat espanyol que sí que tenen xarxa de “rodalia”.
Per una altra banda, inclou millores en carreteres de titularitat espanyola, mesures compensatòries anàlogues per Galícia a les condonacions de deute adquirides per algunes comunitats, creació de jutjats específics sobre violència masclista, actuacions per a impulsar i difondre la llengua gallega, etc.
L’acord mostra la importància que hi hagi candidatures d’obediència gallega capaces de condicionar l’actuació política. Als Països Catalans, Vicent, en teniu una bona mostra. En el cas gallec, el BNG té un sol diputat –i una senadora. Hi ha qui diu que el pacte no és prou. Imaginem-nos, doncs, que els diputats gallecs responguessin als interessos de Galícia i no als que els dicten els seus partits de Madrid estant. Imaginem-nos que aquest nucli dur que envolta Feijóo, començant per l’ex-secretària general de Mitjans que va excloure Nós Diario de les subvencions a la premsa escrita –i que avui té un escó al congrés espanyol per Madrid–, i la resta d’assessors gallecs en matèria de comunicació, avui parlamentaris per la capital espanyola, defensessin els interessos gallecs. O Pilar Rojo, ex-presidenta del parlament gallec i resident a Pontevedra, a qui el PP va col·locar a les llistes d’Albacete.