20.05.2020 - 11:34
|
Actualització: 20.05.2020 - 19:14
La Generalitat de Catalunya reobrirà al juny les escoles i els instituts situats a les regions sanitàries que siguin en fase 2 del pla de desconfinament per atendre de manera personalitzada i presencial els alumnes que ho requereixin. Els centres educatius que ja siguin en fase 2 o que hi passin dilluns vinent obriran l’1 de juny, i els que hi arribin durant les pròximes setmanes podran obrir gradualment, segons que ha precisat el conseller Josep Bargalló.
Durant la compareixença, Bargalló ha demanat que se cedeixin espais per a fer classes presencials amb grups reduïts el curs vinent. Per tant, la reobertura al juny no serà per a reprendre les classes presencials, sinó que serà un retorn voluntari per a fer tasques d’orientació i suport lectiu dels alumnes, en especial els qui són al final de l’etapa educativa, acompanyament tutorial i emocional dels alumnes i per a facilitar la planificació del curs vinent. La reobertura haurà de garantir estrictament la salut dels alumnes i del personal docent i no docent, d’acord amb les exigències de l’autoritat sanitària.
Els alumnes, docents i personal no docent que participin en aquestes activitats no poden tenir cap símptoma compatible amb la Covid-19, no poden conviure amb un malalt diagnosticat o amb simptomatologia compatible durant els catorze dies anteriors i han de tenir el calendari de vacunes al dia. Tampoc no podran participar en les activitats previstes el personal docent i no docent de més de seixanta anys, el qui tingui immunodeficiència, malalties cròniques –com ara hipertensió arterial, diabetis, problemes cardíacs, pulmonars, hepàtics o renals– ni les embarassades. Per participar-hi, els treballadors hauran de signar una declaració responsable dient que no formen part d’aquests grups vulnerables.
Podeu llegir, a continuació, tots els detalls del pla de reobertura del Departament d’Educació:
Llars d’infants
El Departament d’Educació autoritzarà la reobertura de llars d’infants que confirmin que compleixen l’adequació d’espais per a atendre, a tot estirar, cinc infants per espai i en cap cas infants menors d’un any, edat especialment vulnerable per la immaduresa del sistema immunitari. No podran oferir servei de menjador. En cas que no es pugui oferir el servei per a tots els infants matriculats, s’han de prioritzar els fills d’aquelles persones que hagin de treballar presencialment i no puguin flexibilitzar la seva jornada laboral.
Escoles d’educació primària
Els centres públics i concertats hauran d’obrir per a fer quatre activitats. La primera és l’acompanyament personalitzat dels alumnes de sisè de primària que faran el pas a l’educació secundària, a més de fer atenció tutorial en grup de qualsevol curs, si es considera necessària. Aquesta tasca és voluntària per als alumnes i s’ha de fer amb grups de tretze persones com a molt, les quals hauran de mantenir les mesures d’higiene i la distància física mínima de dos metres. A més, s’haurà de garantir l’entrada i la sortida gradual del centre de manera diferenciada per cada grup de tretze alumnes. Com que aquesta activitat és voluntària, la docència haurà de continuar de manera telemàtica.
També hi ha la possibilitat que els tutors es reuneixin amb els alumnes i les seves famílies; una mesura que es preveu per a fer un acompanyament educatiu personalitzat dels alumnes, especialment aquells més fràgils socialment. També ha de recollir l’atenció emocional d’aquells alumnes que, per motius diversos, hagin patit el confinament de manera més greu. En l’àmbit rural, s’atendrà els alumnes que visquin en municipis petits i hagin estat desconnectats de la resta de companys per motius de desequilibri territorial. Finalment, es farà un pla personalitzat per a aquells alumnes que ho requereixin, que els permeti d’afegir contingut formatiu a les activitats d’estiu i els ajudi per començar el curs vinent.
També es recull la possibilitat d’habilitar un espai per a alumnes del segon cicle d’educació infantil (3-6 anys) de famílies que hagin de fer feina presencial i no puguin flexibilitzar-la. S’haurà de fer en grups de tretze alumnes, com a màxim, i en horari de 9.00 a 13.00.
Les escoles privades que ho vulguin també poden obrir, seguint les mateixes indicacions que els centres públics i concertats.
Instituts d’educació secundària i batxillerat, formació professional, ensenyament de règim especial, de formació d’adults i escoles oficials d’idiomes
Tots els centres públics i concertats de secundària, batxillerat, formació professional i règim especial de municipis en fase 2 han d’obrir per a fer classes presencials voluntàries en grups de quinze alumnes, com a màxim, per als alumnes que acaben l’etapa i obtenen titulació (4t d’ESO, proves lliures d’ESO, 2n de batxillerat, 2n de CF i 2n d’ERE) i per als qui han de superar proves d’accés (PAU, CF, ERE). Els centres han de garantir un retorn gradual dels alumnes, amb horaris esglaonats i garantint les mesures d’higiene i la distància física de dos metres. Els centres de formació d’adults i les escoles oficials d’idiomes s’hauran d’obrir en les mateixes condicions.
En el cas d’alumnes de quart d’ESO, es prioritzaran les activitats d’orientació dels possibles estudis del curs vinent. En el cas dels alumnes de segon de batxillerat, seran activitats relacionades amb la preparació per a la selectivitat, i en el cas dels alumnes que hagin de presentar-se a una segona prova d’avaluació final, seran les activitats que els ajudin a superar-la. Amb els alumnes de formació professional s’haurà de prioritzar el suport per a acabar els projectes, i amb els alumnes de règim especial, la realització d’activitats presencials imprescindibles per a acabar els estudis. A les escoles oficials d’idiomes la prioritat han de ser les activitats dirigides a alumnes que hagin d’accedir a una titulació o acreditació.
Als centres, els tutors també hauran de fer atenció personalitzada amb els alumnes de qualsevol curs i les seves famílies, de manera individual o en grups de quinze persones, com a màxim. Els objectius d’aquestes reunions són els mateixos que els descrits en els casos d’educació primària.
Els centres privats poden decidir obrir o continuar tancats. En cas d’obrir, han de complir les mateixes indicacions que els centres públics i concertats.
Escoles d’educació especial
El departament reconeix que la reobertura general de les escoles d’educació especial presenta moltes dificultats, tenint en compte les condicions específiques de vulnerabilitat dels alumnes, amb malalties cròniques complexes. Tot i això, prepara un pla específic perquè aquests centres ofereixin activitats durant el final del curs i una docència completa el curs vinent.
Escoles i instituts del País Valencià i les Illes
El conseller d’Educació de les Illes, Martí March, va dir que durant la fase 2 els alumnes de sisè de primària, quart d’ESO, segon de Batxillerat, segons cursos d’FP i els darrers cursos d’ensenyament de règim especial podrien tenir tutories individuals o en grup per a resoldre els seus problemes. Les tutories seran de cinc alumnes, pel cap alt, i amb cita prèvia. Pel que fa a l’educació fins als sis anys, va anunciar que no s’oferirien activitats d’aquesta mena.
Al País Valencià, que la setmana vinent continuarà en fase 1, de moment només es permet la reobertura dels centres educatius per a fer-hi tasques de neteja i administratives. Per a la fase 2, la conselleria preveu que s’obrin per acollir-hi alumnes de famílies que, per les seves condicions laborals, no se’n puguin fer càrrec o altres casos específics, sempre que sigui en grups reduïts. També es preveuen activitats d’acompanyament i tutoria i de preparació de les proves finals i de canvi d’etapa. La docència lectiva continuarà essent no presencial fins a acabar el curs.