04.09.2021 - 19:42
|
Actualització: 04.09.2021 - 20:24
El mercat dels fan tokens (criptomonedes d’entitats esportives) mou actualment uns 550 milions de dòlars (460 milions d’euros), però, segons els seus promotors, el valor podria assolir els 10.000 milions de dòlars (8.400 milions d’euros) aquests anys vinents. El fitxatge pel Paris Saint-Germain de Leo Messi, que va rebre fan tokens del club francès, va posar el focus en aquesta mena de criptoactius, fet que n’ha disparat el preu. En l’actualitat, el mercat de criptomonedes d’entitats esportives té un valor superior a 500 milions de dòlars, segons dades de la web especialitzada Fan Token Rank. Per a Alexandre Dreyfus, conseller delegat de Socios.com, la marca comercial de l’empresa HX Entertainment, que ha creat la major part d’aquests actius digitals, el mercat arribarà a 10.000 milions de dòlars en pocs anys.
Socios.com ha signat contractes per a crear els fan tokens de 37 organitzacions esportives, entre les quals hi ha clubs de futbol com ara el FC Barcelona, el València CF, el Llevant UD i el Paris Saint-Germain; seleccions com ara la de l’Argentina i la de Portugal; escuderies de Fórmula 1 com ara Alfa Romeo i Aston Martin, i fins i tot clubs d’esports electrònics com ara Heretics i Allianz.
Encara que Socios.com és l’empresa de fan tokens més coneguda, n’hi ha més. Una és Bitci, el criptobanc turc que ha creat la criptomoneda de la Selecció Espanyola de Futbol (SNFT) i les de més clubs de la lliga espanyola. Els fan tokens de Socios.com es poden adquirir a l’aplicació de l’empresa, però per a aconseguir-los cal comprar primer la criptomoneda chiliz (CHZ) i després bescanviar-la.
Tot aquest procés es pot fer a Socios.com, ja que l’aplicació està lligada amb Chiliz (un criptobanc que pertany a la mateixa empresa que Socios.com), encara que alguns dels fan tokens també es poden comprar en unes altres empreses d’intercanvi de criptomonedes com ara Binance. A més de tenir un valor financer, els fan tokens de Socios.com permeten d’acostar els afeccionats als equips i organitzacions esportives, ja que, en comprar-los, els seguidors poden participar en algunes decisions del club i accedir a descomptes i promocions.
Aquesta classe d’actius digitals són una font d’ingressos per a Socios.com i per als clubs associats, perquè els fan tokens es comercialitzen de manera conjunta i cada organització s’emporta un percentatge de les vendes. Segons fonts de Socios.com, els fan tokens creats per l’empresa van generar un benefici de 200 milions de dòlars el primer semestre del 2021, una quantitat a repartir entre la companyia i les entitats esportives associades. El procés de venda d’aquestes criptomonedes comença amb una Fan Token Offering (FTO), una operació en què es posa a la venda una quantitat determinada d’aquests actius digitals a un preu fix que sol oscil·lar entre un euro i dos. Quan es col·loquen, s’ofereix un altre paquet de fan tokens a preu de mercat.
Per a Almudena de la Mata, sòcia directora de Blockchain Intelligence, els fan tokens són una prova més que els criptoactius s’imposen com a mitjà d’inversió amb valors subjacents molt variats: “El valor d’aquesta classe d’actius digitals radica en la possibilitat de participar en l’activitat del club i en l’accés a beneficis especials. S’experimenta així amb noves maneres de participació digital ciutadana que podrien traslladar-se a unes altres esferes de decisió compartida com ara col·legis, barris i associacions.”
Hi coincideix Montse Guardia, directora general del consorci de blockchain Alastria, que diu que els fan tokens són un dels possibles usos de la tecnologia blockchain: “Això va més enllà dels fan tokens o de l’art digital. La tecnologia blockchain permetrà d’automatitzar multitud de processos empresarials d’una manera traçable i fiable”, explica Guàrdia.
A l’estat espanyol, aquests actius digitals no es consideren productes financers sinó utility token (vals que atorguen el dret d’accés a un servei o producte), per la qual cosa no estan regulats per la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV). Segons De la Mata, caldrà seguir de prop tot allò que té a veure amb la protecció dels consumidors, ja que “l’efecte de màrqueting potent que representa la implicació d’ídols com ara Messi a la difusió d’aquests tokens pot portar a inversions irreflexives, però amb implicacions financeres importants”.