Fabricants d’automòbils o bancs? Ja no se sap què són Renault, Volkswagen i BMW

  • Alguns dels principals fabricants d'automòbils d'Europa s'assemblen com més va més a un banc i fan operacions que abans només feien els bancs

VilaWeb
Fotografia per a Bloomberg, de Benjamin Girette.
The Washington Post
09.07.2023 - 21:40
Actualització: 09.07.2023 - 22:13

Bloomberg · Monica Raymunt, Abhinav Ramnarayan i Albertina Torsoli

FRANKFURT – Renault, Volkswagen i BMW estan entre les marques de fabricants de cotxes que impulsen el negoci de captar dipòsits de clients, com faria un banc. Diuen que aquesta és una manera més econòmica de finançar el lloguer de cotxes, perquè l’augment sense precedents dels tipus d’interès ha fet que l’emissió d’obligacions empresarials, el principal mitjà de finançament d’aquests anys, sigui menys atractiva.

Les empreses financeres dels fabricants d’automòbils poden emprar els dipòsits que aconsegueixen per donar suport als préstecs de cotxes a uns altres clients, tot ajudant a mantenir les vendes. Això implica un canvi respecte de l’època de les taxes extremadament baixes, quan podien vendre obligacions a baix cost per obtenir fons i emprar aquests diners per a préstecs als clients. Alguns comptes dels fabricants d’automòbils requereixen que els dipòsits es mantinguin durant un cert temps, però n’hi ha que no tenen un límit de temps i s’assemblen molt a un compte d’estalvi en un banc tradicional.

“En l’actual entorn de taxes positives, els dipòsits s’han tornat considerablement més econòmics que el finançament del mercat”, diu Jean-Marc Saugier, vice-president de Finances i Tresoreria del servei Financer Mobilize de Renault. El fabricant francès d’automòbils va començar el negoci de captació de dipòsits el 2012 per diversificar el finançament, però d’ençà de l’any passat ha fet un pas endavant en el sector bancari. L’any passat, va finançar gairebé la meitat del seu programa de préstecs de cotxes amb dipòsits, quan el 2018 només ho feia en un 35%.

Volkswagen també té un negoci bancari de fa molt temps, més de tres dècades. Però l’augment pronunciat dels costs d’unes altres formes de finançament, incloent-hi l’emissió d’obligacions empresarials i els valors mobiliaris garantits per actius, l’ha fet encara més important que mai.

El gegant de l’automòbil, que fa poc ha anunciat plans per a fusionar les unitats de Serveis Financers Volkswagen i Banc Volkswagen, ha augmentat dues vegades els tipus d’interès dels dipòsits dels clients enguany, fins a l’actual 3,1%, amb l’esperança d’atraure més estalvis. Segons un portaveu, s’han obert vora 160.000 nous comptes d’ençà del començament de l’any, amb uns dipòsits de vora 8.000 milions d’euros.

El fabricant d’automòbils alemany BMW també ofereix comptes de dipòsit mitjançant la seva unitat de serveis financers, amb tipus d’interès del 3,2%. Igual que passa amb Volkswagen, BMW ha augmentat fa poc l’interès dels dipòsits a termini fix i els comptes de dipòsit a la vista. Segons un portaveu, BMW ha aconseguit d’augmentar significativament el volum total de dipòsits, i els dipòsits tenen ara un paper estratègic important en la barreja de refinançament de la unitat bancària del fabricant d’automòbils.

Els esforços dels fabricants d’automòbils per atraure dipòsits arriben en un moment en què s’enfronten a costs com més va més alts per als nous deutes. El rendiment d’un índex de bons europeus del sector de l’automòbil de Bloomberg ha passat de 0,29% a 4,23% aquests dos anys.

RCI Banque, l’entitat emissora darrere la unitat bancària de Renault, va vendre 750 milions d’euros d’obligacions a cinc anys el mes passat, amb un rendiment de 4,95%, un gran salt respecte del 0,62% del deute emès el gener del 2022.

“Als fabricants d’automòbils els interessa d’obtenir tants dipòsits de clients com puguin. Tenen un reconeixement excepcional de la marca entre els estalviadors en països com ara Alemanya i França”, afirma Nesche Yazgan, analista de crèdit a RBC BlueBay. Tanmateix, els estalviadors a Europa no tenen tantes opcions com als Estats Units, on el fon de mercat monetari proporciona una alternativa fàcil als bancs tradicionals.

És cert que els fabricants d’automòbils encara hauran d’emetre obligacions malgrat la creixent contribució dels dipòsits. Les empreses automobilístiques a Europa van vendre 8.450 milions d’euros en bons el maig, el mes amb més emissió de deute automobilístic d’aquests sis anys, segons dades recopilades per Bloomberg, tot aprofitant el bon sentiment del mercat per avançar-se als propers venciments de deutes.

Però l’increment del cost d’aquest deute pot traduir-se en uns interessos més alts per als préstecs de cotxes als clients, amb implicacions per a la demanda de cotxes nous, segons alguns analistes. No obstant això, estalviadors com ara Pere Domec, un professor de Lleida, continuen atrets pels interessos més alts oferts per alguns fabricants de cotxes.

Domec va començar a invertir amb el banc de Renault fa vora un any i mig, quan l’interès pagat en un compte d’accés immediat espanyol era de 1,2%. D’aleshores ençà, aquest interès ha pujat per sobre 2,6%, “i després de fer els números vaig decidir d’invertir”, explica. “Ara no hi ha cap raó a Espanya per a romandre amb un dels grans bancs que et donaran tan poc pels teus diners.”

 

Charles Penty i Wilfried Eckl-Dorna de Bloomberg van contribuir en aquest informe.

 

Subscribe to the Washington Post

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor