Expulsades d’un vol de Vueling per haver parlat en català

  • El capità les va expulsar perquè una s'havia negat a parlar en espanyol quan una hostessa li ho havia exigit

VilaWeb
Arnau Lleonart
13.11.2017 - 18:24
Actualització: 13.11.2017 - 23:04

Dues dones van acabar expulsades d’un vol de Vueling entre Barcelona i Maò dissabte a la tarda, després d’haver-se adreçat en català a la tripulació. Ho ha denunciat una de les afectades a VilaWeb.

Margarita Camps Coll, de setanta-dos anys, resident a Menorca, es disposava a tornar a casa des de Barcelona amb el vol de Vueling VY3716. El vol havia de sortir a les 17.10 del Prat. Ella ja era dins de l’avió, asseguda en un dels seients de la filera que hi ha més acostada a la sortida d’emergència, quan una hostessa li va demanar que desés al compartiment superior una làmina de pintura que duia. ‘Sí, no es preocupi. No vull que me l’arruguin, després la posaré a dalt’, va respondre-li, perquè no volia que altres passatgers hi posessin maletes a sobre. ‘Vostè m’ha de contestar en castellà, o és que no el parla?’, va etzibar-li l’hostessa en castellà.

Fotografia del bitllet del vol que Margarita Camps no va poder agafar.

Una altra passatgera, una noia que passava pel passadís, va defensar Margarita Camps: ‘Vostè ha perdut el respecte a aquesta clienta. Ha d’entendre el català, feim un vol de Barcelona a Menorca!’, va dir la noia, segons que explica Camps. Després d’això, la noia va anar a seure al seu lloc i Margarita Camps va quedar al seu seient fins que una altra hostessa els va dir que el capità volia parlar amb elles.

Totes dues van sortir a la plataforma d’accés de l’avió i el capità, acompanyat per una parella de la Guàrdia Civil, els va dir que havien faltat al respecte a l’hostessa i que haurien de baixar de l’avió. ‘Com? Jo només he parlat en la meva llengua, no he faltat al respecte a ningú’, va respondre Camps. Així i tot, explica que el capità els va dir que no hi tenien res a fer i que la decisió era ferma.

‘El tracte del capità va ser autoritari, ens va dir que no hi teníem res a dir perquè havíem faltat al respecte a l’hostessa i se n’havia anat plorant’, explica. Després d’això, els agents els van demanar els carnets d’identitat. ‘Em volien fer sentir culpable per haver parlat català’, es queixa.

No els van deixar comprar un altre bitllet
Un cop expulsades, totes dues van anar a les taquilles de Vueling a fer una reclamació i a comprar bitllets per al vol de l’endemà, però tampoc no se’n van sortir: ‘La noia que ens va atendre ens va dir que Vueling havia prohibit que ens venguessin un bitllet.’ Per salvar aquest escull, van comprar els bitllets amb el telèfon mòbil, però sense cap seguretat que l’endemà poguessin agafar l’avió. ‘No vaig poder dormir; tenia l’angoixa de si l’endemà em deixarien volar’, diu Camps.

Reclamació que Margarita Camps va fer per discriminació lingüística.

Finalment va poder pujar a l’avió i arribar a Maó, però ara pateix per si Vueling la veta de manera definitiva: ‘Si em prohibeixen volar, no podré sortir de Menorca; són els únics que fan aquest vol durant l’hivern.’

 

El bitllet d’avió de l’endemà al matí a primera hora que va haver d’agafar.

Reacció de Vueling a les xarxes
Arran de la polèmica que ha suscitat a les xarxes socials el testimoni difós per VilaWeb, la companyia diu que examinen què va passar. No obstant això, quan VilaWeb s’ha posat en contacte amb Vueling per saber-ne la versió dels fets, la companyia ha refusat de donar explicacions. Simplement ha dit que si les passatgeres volen fer una reclamació seran ateses pels canals oficials. Vegeu-ne el piulet i la sèrie de reaccions que ha originat. Una gran part dels usuaris neguen que la majoria de la tripulació parli català:

L’eurodiputat Ramon Tremosa s’ha fet ressò del testimoni fet públic per VilaWeb i ha dit que denunciaria a la Comissió Europea la vulneració de drets fonamentals que significa aquest fet.

 

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor