08.06.2017 - 18:16
Aprofundiran la seva col·laboració en matèria d’infraestructures de transport
VITÒRIA, 8 (EUROPA PRESS)
Els governs d’Euskadi i Catalunya han reclamat que es prioritzi el desenvolupament dels corredors ferroviaris Atlàntic i Mediterrani enfront d’altres opcions de disseny radial o circular a l’Estat espanyol.
La consellera basca d’Infraestructures, Arantxa Tapia, i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, s’han reunit aquest dijous a Barcelona per analitzar la col·laboració de tots dos governs en matèria d’infraestructures de transport, segons ha informat el Govern Basc en un comunicat.
Tots dos representants institucionals han compartit la necessitat d'”aprofundir” en la col·laboració entre Euskadi i Catalunya per a la futura connexió dels eixos ferroviaris Atlàntic i Mediterrani.
“RECONEIXEMENT”
Tapia i Rull han subratllat el “reconeixement” que mereixen tots dos territoris per la seva ubicació i perquè representen un “camí natural” en la connexió amb Europa.
El Govern Basc i la Generalitat mantenen una posició compartida sobre la necessitat de millorar les connexions de transport a través d’un ferrocarril europeu per a la millora de la cohesió territorial, el desenvolupament socioeconòmic i la competitivitat.
Per aquesta raó, han reclamat a les institucions de l’Estat que realitzin una “clara aposta” per aquests eixos, i que donin un impuls “prioritari” al desenvolupament dels corredors Atlàntic i Mediterrani, “tenint en compte les conseqüències negatives que ha suposat l’esquema radial de les infraestructures en l’Estat”.
“NETAMENT EXPORTADORES”
Tots dos governs han subratllat que les economies basca i catalana són “netament exportadores”, i que requereixen infraestructures competitives “que estiguin més i millor connectades amb Europa”.
Pel que fa a les xarxes per carretera, ambdues comunitats autònomes suporten alts trànsits de vehicles pesats i pateixen d’una “saturació” en les principals vies de connexió amb Europa, per la qual cosa han assegurat que “la transició de carretera a ferrocarril es fa urgent i rellevant”.
Això, segons han indicat, resulta especialment rellevant si es té en compte que només l’u per cent de les mercaderies que transiten per Irun o Portbou utilitzen la manera ferroviària.
Per tot això, Tapia i Rull han sol·licitat la implicació de les administracions europea i espanyola, així com de les regions involucrades i el sector privat, per aconseguir que el ferrocarril tingui una quota dins del conjunt del transport terrestre de mercaderies de l’estat propera a la mitjana de la UE, que se situa entre el 17 i el 18 per cent.