18.04.2016 - 22:00
|
Actualització: 18.04.2016 - 22:31
Segons l’Organització Internacional del Treball (OIT), al món hi ha més de 168 milions de nens en edat escolar que treballen. Són nens que es troben privats de la infància i d’un desenvolupament mental, físic i social correcte. Però aquestes no són pas les úniques xifres escandaloses: UNICEF calcula que, dels nens entre cinc i catorze anys, 1 de cada 6 treballa en condicions molt dures: 14 hores diàries i 6 dies la setmana, per un sou ridícul, uns 13 cèntims l’hora. Unes condicions infrahumanes, que són molt presents en les empreses relacionades amb la moda. Per això, és en aquest sector on creixen més iniciatives per a conscienciar-ne la gent.
‘Tots els nens tenen dret a la infància. Al món, n’hi ha milions a qui es nega aquest dret. És el moment de fer canvis’, anuncia Child Labor Free. És un projecte nascut a Nova Zelanda amb l’objectiu de construir un sistema d’acreditació global que garanteixi productes certificats lliures de mà d’obra infantil, al sector de la moda. A l’hora de comprar, molt sovint els consumidors volen el producte més barat, però no saben quines pràctiques hi ha darrere la producció d’allò que compren. Amb aquesta etiqueta, es pretén que els compradors s’impliquin en la lluita contra l’explotació infantil. Amb la imatge d’un cor, l’organització vol simbolitzar la transparència i el compromís de les firmes amb els estàndards ètics i la lluita contra l’explotació infantil. Tots aquells qui vulguin identificar-se amb aquesta etiqueta han de passar una auditoria a càrrec dels consultors Ernst & Young, que demostra que no fan servir mà d’obra infantil en cap dels processos de producció.
El projecte es troba en fase de proves, però ja ha rebut el suport d’actors importants, com ara UNICEF. Child Labor Free va néixer gràcies a l’empenta de tres dissenyadors neozelandesos: Hailwood, Kate Sylvester i Stolen Grilfriends Club. Ara ja treballen amb ells un grup ampli d’experts internacionals, entre els quals Ernst & Young, Saatchi & Saatchi i DLA Piper, que han estat els encarregats d’establir els processos i el model de negoci. Les empreses que superin les auditories poden fer ús de l’etiqueta, amb la qual cosa demostren que no han utilitzat mà d’obra infantil. I d’aquesta manera ajuden a crear consciència dia a dia.
Child Labor Free no és pas l’única etiqueta d’aquesta mena que hi ha. Fair Trade fa anys que certifica productes que s’han produït sense explotació laboral infantil, amb salaris dignes i igualtat de sexes. Però remarquen que encara queda molta feina per fer i per això demanen la implicació d’empreses, consumidors i governs.