17.11.2023 - 19:25
|
Actualització: 17.11.2023 - 21:51
L’estona que passen els infants mirant la televisió o jugant a videojocs té efectes mesurables sobre la funció cerebral, segons una revisió de vint-i-tres anys de recerca sobre neuroimatge que han publicat uns investigadors a la revista Early Education and Development.
Concretament, la investigació conclou que l’estona davant d’una pantalla provoca en els infants canvis en el còrtex pre-frontal del cervell, que és la base de les funcions executives com la memòria de treball i la capacitat de planificar o respondre amb flexibilitat a les situacions. També detecta efectes en el lòbul parietal, que s’encarrega a processar el tacte, la pressió, la calor, el fred i el dolor; el lòbul temporal, clau en la memòria, l’audició i el llenguatge; i el lòbul occipital, que contribueix a interpretar la informació visual. Finalment, assenyala que queda demostrat que les experiències digitals estan tenint un impacte significatiu en el funcionament del cervell dels infants, especificant que això pot tenir efectes positius i negatius.
De fet, els autors de l’estudi no advoquen per l’establiment de límits temporals davant la pantalla perquè poden conduir a enfrontaments. En canvi, insten als responsables polítics a promoure programes que afavoreixin un desenvolupament cerebral positiu. “Abans de res, tant els educadors com els cuidadors han de reconèixer que el desenvolupament cognitiu dels infants pot ser influenciat per les experiències digitals. Per tant, han de proporcionar l’orientació, la participació i el suport adequat per a l’ús digital dels més petits”, assegura Dandan Wu, autor principal de l’estudi i doctor per la Universitat d’Educació d’Hong Kong. “Això podria implicar oferir recursos per a la creació i l’examen d’intervencions digitals destinades a reforçar el creixement cerebral dels infants”, indica.
Els investigadors han avaluat els estudis relacionats amb l’ús digital i el desenvolupament cerebral publicats entre el gener del 2000 i l’abril del 2023. Entre les investigacions revisades, una indica que l’ús “intensiu de mitjans” pot afectar el processament visual dels infants, mentre que un altre descobreix una millora de la capacitat de concentració i aprenentatge al lòbul frontal del cervell.