18.06.2024 - 14:31
|
Actualització: 18.06.2024 - 17:41
El metro de Barcelona encara un nou estiu farcit d’obres, amb talls parcials a les línies L5, L2, L4 i L10 nord. Les obres, amb una inversió total de 25 milions d’euros, s’han avançat per evitar que coincideixin plenament amb la Copa Amèrica. Us n’expliquem tots els detalls a continuació.
Quines afectacions hi haurà?
L’obra més cara i més llarga es farà a la L5, entre Cornellà Centre i Collblanc, amb un cost de 16 milions d’euros i una durada prevista de dos mesos i una setmana, entre el 25 de juny i el primer de setembre. Es renovaran integralment cinc quilòmetres de via i TMB calcula que afectarà fins a 72.000 viatgers en dies feiners del juny i el juliol.
L’altra gran obra estiuenca es farà a la L2, entre Paral·lel i Sagrada Família, amb 5,6 milions d’euros d’inversió, dos mesos d’obres que afectaran de ple una zona molt turística. El tall serà del 25 de juny al 25 d’agost.
D’altra banda, les obres a la L4 es faran entre les estacions de Selva de Mar i la Pau –del 27 de juliol al 22 d’agost– amb 4 milions d’euros d’inversió i que serviran, bàsicament, per a millorar l’accessibilitat de l’estació de la Pau i renovar la senyalització de la línia.
Finalment, les obres a la L10 nord seran més curtes –del 5 al 25 d’agost– i afectaran el tram curt entre Gorg i la Salut. El cost serà d’un milió d’euros i permetran de reduir vibracions a la zona amb la renovació d’un parell de via tipus bretelle (conjunt de desviaments que permet enllaçar dues vies paral·leles en ambdós sentits en un espai reduït).
“Les actuacions van adreçades principalment a millorar la fiabilitat i la capacitat de les línies, modernitzar la xarxa, augmentar l’accessibilitat i el confort, i reduir molèsties com les vibracions”, ha dit el conseller delegat de TMB, Xavier Flores. “És un estiu amb molts talls diversos, però molt independents entre si”, ha afegit. “Potser si haguessin coincidit en un àmbit concret de la ciutat, no ens hauríem atrevit a fer-los junts”, ha reconegut el conseller delegat de TMB.
Metro reforçat entre un 6% i un 12% més de trens
“Això sí, normalment els talls d’estiu els plantegem de Sant Joan fins a la Diada o la tornada a l’escola. Enguany, alguns els hem escurçat (L2 i L4) per restablir el servei just abans de l’inici de la Copa Amèrica”, ha puntualitzat Flores. “És un esforç que hem fet per a garantir la mobilitat plena per aquest esdeveniment i, fins i tot, reforçar-la”, ha afegit el conseller delegat de TMB, que ha recalcat que la xarxa de metro era la principal alternativa de transports en tots els casos d’obres a les línies L5, L2, L4 i L10N. “La xarxa de metro es reforçarà amb més trens –entre un 6% i un 12%– per poder absorbir l’augment de passatge en algunes línies”, ha precisat Flores. Alhora, en totes les obres s’habilitarà el tradicional servei alternatiu amb autobusos.
Servei de busos
En el cas de la línia L5, hi haurà dos busos especials: el primer farà el recorregut entre Cornellà Centre i Collblanc, però no tindrà parada a Can Vidalet per les dificultats d’accés de vehicles de gran capacitat. Com a contrapartida, es passarà per l’estació de Rambla Just Oliveres (L1 i Rodalia) i Can Serra (L1) per facilitar els intercanvis. I el segon bus especial farà el trajecte Can Serra-Can Vidalet. La freqüència dels busos serà de 3-4 minuts aproximadament, amb fins a 26 vehicles (el màxim possible).
En el cas de la línia L2, els busos alternatius són els de les línies regulars D50, H12 i H16. I en laL4 es posarà un bus llançadora –cada quatre minuts i amb capacitat de 1.750 viatgers/hora– en el tram entre la Pau i Selva de Mar.
Finalment, a la L10 nord la principal alternativa de transport serà el metro de la L2 (connexió fins a Gorg) i un bus llançadora de Gorg a la Salut. Circularà cada sis minuts i tindrà capacitat de 800 viatgers l’hora.