22.04.2020 - 21:50
|
Actualització: 23.04.2020 - 08:28
És bonic el dia de Sant Jordi. Fa gairebé un segle que va lligat al Dia del Llibre. És el nostre dia dels enamorats. Ens regalem llibres i roses. I petons. El llibre ocupa carrers i places, es talla el trànsit del centre de les capitals, les llibreries també s’omplen de gent i l’escriptor és la persona més cercada. Surt a signar llibres i parla, ni que sigui escaridament, amb els seus lectors i amb gent que no ho són, però que li fan confiança, perquè han triat el seu llibre per a regalar.
El dia de Sant Jordi els escriptors són vedets. Són éssers desitjats, són el centre d’interès. I els llibres es converteixen en un bé de primera necessitat, no ho posa en qüestió ningú. Són imants poderosos, peces de què no podem prescindir. Per Sant Jordi els llibres ens atreuen poderosament. Durant l’any, això no passa a tothom, però per Sant Jordi la gent del país agafa una mena de febrada i no es pot contenir. I compra llibres per a qui estima.
Quin dia tan extraordinari, i quin reflex fugisser d’allò que podria ser i no acaba de ser. Perquè si el llibre és capaç de forjar un impuls col·lectiu d’una manera tan multitudinària un dia l’any, bé hauria de poder anar més enllà d’un dia, d’un fet que ja és tradició, i instaurar-se en la categoria de bé comú de primera necessitat.
Contra la crisi, unitat en la diversitat
El sector del llibre, que vol dir escriptors, traductors, correctors, editors, dissenyadors, maquetadors, llibreters (i també la part més tècnica i logística: productors editorials, impressors, distribuïdors) és un sector feble. No comprem prou llibres durant tot l’any per a donar-li prou tremp econòmic, que vol dir estabilitat i seguretat i qualitat de vida, a la major part de baules del sector. Per això la situació que ha originat el coronavirus és tan perillosa, tan nociva. I per això els editors, llibreters i escriptors no deixen de demanar que es comprin llibres, per Sant Jordi i més enllà.
Amb les llibreries tancades, les vendes han baixat estrepitosament. I aquesta situació fa néixer una crisi tan forta, que pot enfonsar una part significativa de llibreries i editorials. Diuen que en pot afectar cap a un 20%.
Ja de bon començament, els gremis de llibreries, editorials i distribuïdors han mirat de fer front comú, per no perjudicar-se i per adoptar una posició conjunta de demandes a les administracions. Així i tot, la posició de llibreries i editorials amb relació a la venda per internet, ha estat diversa, i s’han dibuixat fórmules diferents segons les possibilitats de cada llibreria (petita, mitjana o cadena) i de cada editorial, independent o grup.
D’entrada, d’ençà de les primeres setmanes de confinament, per evitar de posar en risc sanitari ningú, la major part de llibreries i editorials van proposar als lectors de comprar llibres ara i recollir-los quan les llibreries tornin a estar obertes. Així va néixer la iniciativa Llibreries Obertes, impulsada pel grup Som. Però la proposta va quedar tocada d’entrada pel vídeo que va difondre a les xarxes Xavier Vidal, el carismàtic llibreter de la No Llegiu, que no s’hi va adherir. Qüestionava el fet que només s’avancés a les llibreries el 50% de l’import del llibre i en reclamava el 100%. Arran d’aquesta crítica i més, la proposta s’ha anat polint. Fa cinc dies Òmnium es va fer càrrec de la gestió de la plataforma i ja garanteix que el 100% del cost del llibre arribarà ara directament a les llibreries que els lectors triïn, sense haver d’esperar que s’obrin. La implicació d’Òmnium també ha fet disparar la compra de llibres. 454 llibreries del país ja s’hi han adherit.
Una altra plataforma de compra de llibres per internet és Libelista, que ja existia abans de la crisi. A Libelista s’hi ha afegit la iniciativa Obrim Finestres, impulsada pel col·lectiu Llegir en Català (que aplega vuit llibreries) i una vintena de llibreries més. Totes plegades proposen una campanya de promoció de llibres conjunta aquests dies de prop de Sant Jordi. Libelista inclou més de 120 llibreries de tot l’estat espanyol. A les llibreries associades, els han donat l’opció d’enviar els llibres a casa dels lectors o no.
Moltes editorials han fet manifests aquests dies. El que ha aconseguit aplegar-ne més, una quarantena d’editorials independents, és el que pren el titulat ‘Desconfinem els llibres‘. S’hi diu, per exemple: ‘L’epidèmia ha interromput la nostra activitat a l’època de la gran collita. Falten pocs dies per a Sant Jordi. Aquest any, més que mai, us necessitem. Si compreu llibres, potser no impedireu que la resposta política a l’epidèmia mati molts projectes literaris, però sí que en limitareu els estralls. Els editors independents no posseïm distribuïdores ni tenim força comercial per oferir tractes preferencials a les llibreries, com sí que han fet els grups Planeta i Penguin. La catàstrofe anunciada no té altres tallafocs que vosaltres, llegidors.’ I afegeix: ‘A internet conviuen les grans botigues online amb llibreries independents preocupades pel risc sanitari, plataformes col·lectives com Libelista o Llibreries Obertes, i fins parades virtuals de Sant Jordi. Visiteu-les i rumieu quin sistema de compra voleu defensar en temps d’epidèmia: això és decisió i responsabilitat vostra. Nosaltres us demanem una cosa: no diferiu la compra.’
Un altre manifest, el de l’editorial Bromera, ‘El valor dels llibres’, diu: ‘En aquests dies de confinament a casa, els llibres ens ajuden molt a superar la situació i, sobretot, a mantindre la nostra ment activa i ocupada. Per això, a Bromera pensem que és moment de fer visible el valor del llibre com a producció cultural fruit del treball de moltes persones: autors i autores, dissenyadors i dissenyadores, impressors i impressores, llibreries, editorials, distribuïdores… No podem oblidar que la cultura té un valor i uns propietaris, que el treball i les idees de les persones implicades en la creació dels llibres s’ha de retribuir, i que els seus drets no es poden vulnerar impunement.’
L’editorial Comanegra ha impulsat la campanya ‘Adopta una llibreria’, amb deu editorials que s’hi han adherit. Des de la Parada de Comanegra s’han adoptat cinquanta llibreries d’arreu dels Països Catalans. La llibreria que trien els lectors rep el 30% del total de la despesa feta.
A mesura que la data de Sant Jordi s’ha anat acostant, la seducció de la festa i el desig de llibres ha anat prenent una força poderosa. Llibres! Llibres! Les cadenes de llibreries venen des de la seva web. I les llibreries de cada vila i de cada barri s’han decidit també a fer arribar els llibres als seus clients veïns. Els llibreters, prenent totes les precaucions, duen els paquets de llibres encarregats als seus clients de ‘km 0’. Com a exemple a Barcelona, la llibreria Calders, al barri de Sant Antoni de Barcelona, que no ven els llibres per internet des de la seva web, però que aquests dies abans de Sant Jordi ofereix aquest servei a domicili.
Sant Jordi virtual
Però indiscutiblement, aquest Sant Jordi en confinament es viurà rabiosament a les xarxes. Editorials i llibreries van plenes de propostes literàries i els escriptors ocupen l’espai. Les propostes i entrevistes en directe amb escriptor a Instagram i Facebook o els piulets a Twitter s’apleguen en etiquetes com ara #santjordiacasa i #senseparadesperòsenseparar.
Instagram traurà fum, perquè són moltes les editorials que utilitzen aquest canal per connectar en directe, amb els seus autors. S’apleguen sota etiquetes com ara: #santjordiacasa o #senseparadesperòsenseparar.
El Grup 62 se centrarà sobretot en dues propostes: entrevistes en directe conduïdes per Anna Guitart pel seu canal d’Instagram @grup62_ , amb autors de la casa, cada mitja hora. I una iniciativa basada en dedicatòries: més de 70 autors del catàleg del Grup 62 han dedicat els seus llibres per aquest Sant Jordi. Els lectors poden descarregar-se la dedicatòria juntament amb el primer capítol del llibre. Aquesta proposta sembla que ha atrapat els lectors, amb més de 3.000 descàrregues durant les primeres 24 hores.
Pagès Editors proposa vuit hores de directe amb molts dels seus autors a les xarxes i també recolza les activitats que organitza l’Ajuntament de Lleida. Trobareu el programa a @PagesEditors.
El Grup Enciclopèdia Catalana passejarà els seus autors, com el premi Sant Jordi, David Nel·lo, per diferents espais a les xarxes (diferents llibreries, l’Ateneu Barcelonès, Òmnium…). També inclou vídeos d’autors desitjant un bon Sant Jordi.
L’editorial Tigre de Paper proposa una marató de presentacions per a un Sant Jordi radical. A l’InstaLive i pel canal Youtube de l’editorial.
I el Grup Som (Ara Llibres, Amsterdam) també ofereix un programa de presentacions virtuals.
La llibreria Calders ofereix piulades de diferents escriptors cada hora, com si estiguessin signant a la seva parada de l’Antic Teatre:
La llibreria NoLlegiu proposa una Marató de recomanacions.
La llibreria Ona, que encara no ha obert les portes perquè havia d’obrir aquest abril, ha engegat una programació virtual des de fa unes setmanes. El mateix 23 d’abril proposa de les 11.00 a les 20.00, un contacontes, una conversa entre les llibreteres de la llibreria Ona i presentacions virtuals de diferents llibres. (En directe per Instagram @onallibreria).
Aquest Sant Jordi confinat serà una prova sòlida de la fortalesa de la tradició de la nostra diada. Sense poder sortir de casa, trobarem la manera de comprar i regalar llibres als qui estimem? Regalarem llibres com cada any?