05.12.2022 - 18:56
|
Actualització: 06.12.2022 - 11:16
La prohibició dels vols que tinguin una alternativa en tren de menys de dues hores i dos quarts ja és una realitat. La Comissió Europea n’ha avalat el vet i d’ençà d’ara mateix cap companyia pot fer les connexions entre l’aeroport de París-Orly i els de Bordeu, Nantes i Lió.
Aquesta era una de les mesures estrella de la llei sobre canvi climàtic, aprovada el 22 d’agost de 2021, però que d’ençà de llavors la qüestió era analitzada per les institucions europees arran de la impugnació que havien fet la Unió d’Aeroports Francesos i la branca europea del Consell Internacional d’Aeroports. I ara n’ha rebut l’autorització.
El reglament europeu de serveis aeri estableix (article 20) que un estat membre pot, “en cas que hi hagi problemes ambientals greus […] limitar o denegar l’exercici dels drets de trànsit, en particular quan altres modes de transport ofereixen un servei satisfactori”, però fins ara, cap estat havia invocat mai aquest article.
En un principi, la legislació original preveia excepcions per als viatges de connexió, però la Comissió Europea l’ha suprimit i estaran prohibits tots els vols sense excepció, ja que trobava que això suposava una distorsió de la competència entre companyies aèries, en particular aquelles “el model econòmic de les quals no està centrat en els passatgers en correspondència”. La mesura s’haurà de revisar d’ací a tres anys.
Abans de la crisi sanitària la connexió entre l’aeroport de París-Orly i Bordeu transportava més de 560.000 viatgers l’any. I en total, Orly-Nantes, Orly-Lió i Orly-Bordeu representaven el 4% dels viatges estatals, és a dir, 1,1 milions de passatgers. L’aeroport de Bordeu ha estimat que la supressió de la línia farà perdre un 16% de la facturació i les autoritats locals consideren que això suposa un “nou cop” per a l’economia de la regió.
Els enllaços de l’aeroport de París-Charles de Gaulle amb Bordeu i Nantes sí que són permesos perquè el trajecte ferroviari és superior a les dues hores i dos quarts. Tot i això, el ministre delegat de Transports francès, Clément Beaune, ha celebrat la decisió de la Comissió Europea, que constitueix “un gran pas endavant en la política de reducció d’emissions de gasos d’efecte hivernacle”. Per la seva part, les entitats ambientals troben que la mesura és massa tímida i Greenpeace destaca que un terç dels vols més concorreguts de la Unió Europea tenen una alternativa en menys de sis hores, i que prohibir-los estalviaria 3,5 milions de tones de CO2.
La connexió de París amb Tolosa de Llenguadoc, Niça, Marsella i Bordeu representen el 55% del trànsit, però l’absència d’estructures ferroviàries no permeten el desplaçament en menys de dues hores i dos quarts, a excepció de Bordeu, que va inaugurar l’any 2017 una línia d’alta velocitat. Sobre això, en el projecte original es demanava de prohibir tots els vols que es poguessin fer en menys de quatre hores, fet que sí que haurien afectat la gran majoria d’aquests vols.
Les autoritats franceses han detallat a la Comissió Europea que “una millora futura dels serveis ferroviaris, amb freqüències suficients i horaris satisfactoris pot permetre la prohibició d’aquests enllaços aeris”, o fins i tot hi ha la possibilitat d’unes mesures més restrictives quan es revisi la legislació d’ací a tres anys.
La línia entre Perpinyà i París sí que es mantindrà operativa, ja que la línia més ràpida entre les dues ciutats és de vora cinc hores.