[DADES] Espectacles escènics i ràdio, els únics àmbits culturals on el català és majoritari

  • Solament un 5% dels darrers videojocs a què van jugar els enquestats era en català

VilaWeb
14.04.2025 - 15:04
Actualització: 14.04.2025 - 17:53
00:00
00:00

El català és la llengua majoritària de consum al Principat solament en espectacles escènics i de ràdio, mentre que en la televisió, la música, els concerts, els llibres i el cinema s’imposa el castellà, segons dades de l’Enquesta de Participació Cultural 2024. L’estudi detalla que el darrer espectacle vist pel 56% del públic era en català, i que el 70% dels oients de ràdio la sintonitzen en català.

A l’altre extrem, solament un 5% dels darrers videojocs a què van jugar els enquestats era en català, i és baix el percentatge de darrers llibres llegits en català (26%) i de films vistos al cinema (26%). Sobre això, cal tenir en compte que hi ha menys oferta de català en alguns d’aquests àmbits. Així, tot i que un 26% de la població ha vist el darrer film en català al cinema, solament representen un 10% de l’oferta que hi ha a les sales. I, de fet, trobem que un 6,4% dels enquestats afirmen que directament no van al cinema per manca d’oferta en català.

Més enllà de si és el primer idioma de consum, el català té una presència important en molts àmbits culturals: la ràdio (on és el majoritari, amb un 70% d’oients recents); els lectors de revistes (un 61% en català) i de diaris (60%); el consum recent de televisió i audiovisuals (58%) i el món dels espectacles (on com s’ha dit, també el percentatge és superior al de castellà, el 58% envers el 46%).

En la comparativa entre llengües, solament la ràdio i els espectacles són territoris dominats pel català. En la resta, el castellà és la llengua dominant, tal com mostra l’enquesta amb dades de l’any passat. Per exemple, sobre les llengües de consum de la televisió i plataformes, prop del 58% diu haver vist continguts en català, mentre que en castellà el percentatge s’enfila fins al 85%.

I encara hi ha més diferència en l’àmbit d’internet, on els qui afirmen que fan “tots els usos” en castellà són el 85%, i solament un 48% els qui ho fan en català. Si se cenyeix la pregunta a l’àmbit dels creadors de continguts i influenciadors, d’entrada, més d’un 40% de la població no consumeix aquesta mena de contingut. I entre els que sí, solament l’1,7% en veuen “només en català”, i un 3,4% “més en català que en castellà”, mentre un 15% ho fan “només en castellà” i un 17% “més en castellà que en català”.

60% de lectors recents de diaris i revistes en català, i 26% de llibres

En l’àmbit de la lectura, tant llibres com revistes i premsa, també mana el castellà, tot i que amb menys distància que en l’audiovisual. De fet, hi ha un 60% dels enquestats que han fet un consum recent (ahir) de diaris i revistes en català (per un 71% i un 80%, respectivament, en castellà). Preguntats sobre l’idioma del darrer llibre que han llegit, solament el 26% respon el català, mentre un 64% indica el castellà.

Poc català en l’àmbit dels videojocs i el cinema

Després dels llibres, els altres dos àmbits on el consum recent de productes en català és més baix és el cinema i, molt especialment, els videojocs. En el cas del primer, només el 26% dels enquestats declaren haver vist el darrer film als cinemes en versió catalana, mentre un 76% han vist films en castellà. Pel que fa als videojocs, es fa evident el domini del món anglosaxó i castellanoparlant, ja que gairebé un terç diuen que el darrer joc al qual han jugat era en anglès, la meitat en castellà i un petit 6%, en català.

Música enregistrada i concerts

També en el terreny musical el català va per darrere del castellà. Passa tant amb la música enregistrada com amb la música en directe. De fet, en l’assistència a concerts, la meitat exacta dels enquestats respon que el darrer concert al qual han anat va ser d’un grup que cantava en castellà, un 37%, en català, i un altre 30%, en anglès. Pel que fa a l’escolta de música, poc més del 40% han declarat haver escoltat música en català en el dia d’ahir, per un 74% que ho han fet en castellà, i un 68%, en anglès.

Els usos culturals més i menys habituals

Al marge de llengües, sobre els àmbits de la cultura amb més participació i menys, l’associacionisme cultural repeteix a la cua de les activitats amb més seguiment, amb tan sols un 14% dels enquestats. A l’altre extrem hi ha la televisió i els continguts audiovisuals amb gairebé un ple (96%), tot i que l’enquesta del 2023 el percentatge s’havia enfilat encara més amunt, fins al 99% dels enquestats.

Internet i l’escolta de música són respectivament el segon i tercers hàbits culturals més estesos, amb més del 85% de la població com a consumidors habituals. D’altra banda, més de la meitat de la població llegeix llibres (62%), escolta la ràdio (59%), va a exposicions (52%) i llegeix revistes (50%), segons l’enquesta.

Per sota d’aquest llindar se situen els assistents a concerts (45%), lectors de diaris (43%), espectadors de cinema (43%), jugadors de videojocs (43%), usuaris de biblioteques (42%), espectadors d’arts escèniques (32%).

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

dldtdcdjdvdsdg
311234567891011121314151617181920212223242526272829301234567891011
dldtdcdjdvdsdg
311234567891011121314151617181920212223242526272829301234567891011
Fer-me'n subscriptor