Espanya i França activen un protocol per rescatar conjuntament el túnel de l’AVE sota els Pirineus

  • Assumiran la infraestructura després d'entrar en liquidació la societat de ACS i Eiffage que la va construir i l'explotava

VilaWeb
Redacció
02.10.2016 - 13:10

Assumiran la infraestructura després d’entrar en liquidació la societat de ACS i Eiffage que la va construir i l’explotava

MADRID, 2 (EUROPA PRESS)

Espanya i França han posat en marxa un protocol per assumir conjuntament la gestió del túnel sota els Pirineus que uneix per AVE els dos països, perquè l’empresa de ACS i Eiffage que va construir la infraestructura i l’explotava va entrar fa unes quantes setmanes en liquidació amb un deute de 557 milions d’euros.

El protocol es va signar el mes de maig passat, davant de la previsió que la concessionària del túnel no superés el concurs de creditors que estava immersa des de fa un any.

Finalment, el pacte hispano-francès ha entrat en vigor el 21 de setembre, dies després que el 15 de setembre el Jutjat del Mercantil de Girona dictés la liquidació de la concessionària i una vegada que els dos Estats “han complert amb els procediments constitucionals que exigeix el pacte”, segons dades oficials que recull Europa Press.

Així, en virtut del protocol, les empreses públiques gestores de les infraestructures ferroviàries dels dos països, Adif i SNCF Réseau, seran les que tindran l’encàrrec de gestionar el túnel de la primera connexió AVE entre Espanya i França.

Es tracta d’un supòsit que els dos Estats ja van recollir a l’acord que van signar en 1995 per promoure junts el contracte de concessió de la infraestructura.

“Si les parts contractants haguessin de substituir al concessionari, els gestors d’infraestructures ferroviàries espanyol i francès queden encomanats per elles per administrar la concessió en nom seu”, indica l’acord.

Les condicions de l’explotació del túnel seran “les mateixes que estan en vigor en el moment de la terminació del contracte del concessionari”, afegeixen.

UNA DE LES MÉS GRANS OBRES D’ENGINYERIA.

Aquest supòsit s’activa ara, en virtut del protocol signat pels dos països, per garantir la continuïtat del servei de la connexió davant de la fallida de TP Ferro, empresa conjunta d’ACS i Eiffage a la qual Espanya i França van adjudicar en 2003 la construcció i posterior explotació durant cinquanta anys del contracte de l’AVE transfronterer, una de les més grans obres d’enginyeria civil.

La connexió, que va suposar una inversió de 1.000 milions d’euros, és un tram d’AVE de 44,4 quilòmetres de longitud entre Figueres i Perpinyà, dels quals 8,3 quilòmetres corresponen a un túnel de doble direcció sota els Pirineus.

Per emprendre l’obra, ACS i Eiffage van acudir a la banca per aconseguir finançament de 400 milions. Els 600 milions restants van provenir de finançament públic aportada per Espanya, França i la UE.

El projecte es va dissenyar per recuperar la inversió amb el cànon que TP Ferro cobraven a cada tren que travessa el túnel.

Tot i això, el retard en conectar-lo amb la xarxa AU espanyola, la falta de continuïtat de la xarxa de TGV francesa i l’escàs trànsit que registra constitueixen la causa del desequilibri econòmic i financer de la companyia, que es va veure abocada al concurs en 2015 i finalment a la liquidació aquest passat mes de setembre.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor