28.09.2016 - 19:09
|
Actualització: 29.09.2016 - 10:47
VALÈNCIA, 28 (EUROPA PRESS)
Escola Valenciana ha concretat una sèrie de propostes d’esmena a l’esborrany del Decret de Plurilingüisme Dinàmic de la Conselleria d’Educació que tenen com a objectiu “garantir que tot l’alumnat siga verdaderament plurilingüe, amb idèntica competència en valencià i en castellà, i tinga un domini acceptable d’anglès”.
Entre les mesures que destaca l’entitat cívica, figura la supressió dels dos nivells bàsics que planteja Educació i l’aplicació d’un calendari “més àgil”, que en el curs 2017-2018 situe els actuals programes plurilingües d’ensenyament en castellà –PPEC– en el nivell Intermedi 2, tant en l’educació pública com en la concertada, especifica Escola en un comunicat.
Així, suggerix fixar un itinerari de tres nivells per a arribar a l’Avançat. En primer lloc, proposa partir de l’Intermedi 2 com un mínim per a aconseguir la confluència d’itineraris en primer de l’ESO. Tot l’alumnat a l’acabar sisè de Primària ha de tindre el mateix domini de les dues llengües oficials. La confluència deuria produir-se en primer d’ESO i, per tant, cada centre presentarà el seu programa lingüístic en què es marcarà el camí i la seua temporització per arribar a l’Avançat 1, d’acord a l’esquema suggerit per esta entitat.
En concret, afegix, si es part de la base que “els dos nivells bàsics no responen a l’objectiu de formar un alumnat realment plurilingüe, i el nivell Intermedi 1 sol s’hauria de mantindre en casos molt excepcionals i de manera provisional, la nomenclatura hauria de revisar-se”, ja que el nivell que Escola considera mínim o bàsic és el que correspon a l’esborrany del decret a l’Intermedi 2.
En esta línia, l’organització incidix que cap centre pot recular del nivell actual de valencià i que els col·legis actuals que oferixen dos programes hauran d’acollir-se al programa Avançat 1.
Alhora, qualifica de “massa lent” el calendari d’aplicació, pel que proposa una altra full de ruta: En el curs 2017-18, els actuals programa d’ensenyament en valencià (PPEV) en Educació Infantil i Primària passarien directament tots els nivells a Avançat 1 i els actuals programes en castellà (PPEC) en educació pública i concertada passen directament tots els nivells a l’Intermedi 2.
Els actuals PPEC en Educació Infantil i Primària de la zona castellanoparlant, que partixen d’un nivell inferior de valencià, aplicaran a tots els nivells a l’Intermedi 1, i rebran més recursos per a poder aconseguir els mateixos objectius que la resta.
L’aplicació seguiria en el curs 18-19, primer i segon d’ESO; curs 2019-20, tercer i quart d’ESO, i en el Curs 20-21, Batxillerat i cicles formatius.
REVISAR EL PERFIL LINGÜÍSTIC DEL PROFESSORAT
També advoca perquè durant el curs 16-17 i 17-18 i per a aconseguir oferir el programa Avançat en primer d’ESO faria falta una revisió del perfil lingüístic del professorat de Secundària.
Pel que fa a les zones de predomini lingüístic castellà, la proposta d’esmena d’Escola passa per incrementar els recursos amb l’objectiu que els actuals PPEC, en Educació Infantil i Primària, puguen assumir sense dificultats l’itinerari Intermedi 1 i aconseguir un domini equilibrat de valencià i castellà a l’acabar sisè de primària.
Pel que fa a la Formació del professorat, advoca perquè els docents no sol reben formació en llengües, sinó també en plurilingüisme, treballat des d’un punt de vista global i integrat, i no com una simple juxtaposició d’idiomes.
A més de les acreditacions que estan previstes per al nou Programa, Escola creu que caldria plantejar des d’ara mateix la possibilitat d’homologar els coneixements lingüístics adquirits fins a quart de l’ESO amb el B1 de valencià.
L’entitat fa notar que alguns aspectes d’este decret “estan viciats de base per imposició de la LOMQE, que caldria derogar urgentment”.