25.04.2023 - 21:40
|
Actualització: 25.04.2023 - 21:49
El català, com a llengua pròpia dels Països Catalans, ho és també de l’ensenyament. La llengua catalana és l’eina de cohesió i integració entre totes les persones de la comunitat educativa, especialment per a aquells infants que tenen una altra llengua familiar. Promoure i protegir la llengua catalana és una responsabilitat compartida per tots els ciutadans i institucions. La immersió lingüística garanteix i possibilita que els qui no tenen el català com a primera llengua l’aprenguin amb el mateix nivell de domini i perfecció que els que sí que l’hi tenen. Els informes favorables al desenvolupament de la immersió lingüística a Catalunya per part del Consell d’Europa demostren que el sistema educatiu català és un model que funciona.
El projecte APLICA, que promou la Societat Catalana de Pedagogia, és una versió avançada i modernitzada del projecte Fem Escola Plurilingüe, que té l’objectiu de millorar les competències comunicatives i lingüístiques dels alumnes, millorar la qualitat de l’ensenyament i garantir que els alumnes dels Països Catalans puguin desenvolupar les competències necessàries per a interactuar i desenvolupar-se en un món complex i divers. Això requereix competències que els permetin d’interactuar i desenvolupar-se amb èxit en qualsevol àmbit personal, social, acadèmic i professional. El domini del llenguatge és un dels elements més rellevants per a la preparació dels alumnes, perquè és l’instrument que els permet de comprendre la realitat, expressar el pensament i les emocions, raonar, crear, transmetre el coneixement i relacionar-se amb els altres.
L’escola catalana plurilingüe és la que s’expressa en llengua, continguts i actituds per a tots els petits ciutadans. Aquest model és el resultat de l’evolució de la immersió lingüística i la voluntat de cohesió social, que adopta la intercomprensió com a mètode per a l’ensenyament de les llengües vives. Mitjançant les llengües, els alumnes s’inicien en el diàleg intercultural i esdevenen ciutadans competents per a viure en un món globalitzat.
El projecte plurilingüe de l’escola catalana està fonamentat en la declaració del Marc Europeu Comú de Referència per a les Llengües del Consell d’Europa del 2002 i el document “Repensar l’educació” de la UNESCO del 2015. El contínuum lingüístic entre les llengües en contacte permet d’identificar les similituds entre elles, comprovant que cap llengua no és del tot desconeguda si partim d’elements comuns i que l’una reforça l’altra. El projecte es basa en la intercomprensió entre les llengües i el foment de la competència plurilingüe. La llengua configura el pensament i en la llengua es formula el coneixement i es projecten les emocions. La modulació, l’accent, la pronúncia, les inflexions s’adquireixen de manera vivencial i globalitzada. Totes les llengües dels alumnes, amb la seva diversitat lingüística, són una oportunitat per a la intercomprensió, la competència plurilingüe i el diàleg intercultural.
La Societat Catalana de Pedagogia (SPC) és una societat científica, filial de l’Institut d’Estudis Catalans, que es va crear l’any 1988 amb l’objectiu de propugnar, impulsar, aplegar i difondre la recerca i la innovació educatives. Això significa aplegar coneixement aportat per diverses ciències, desenvolupar, crear, dissenyar i instrumentar amb orientació fonamentada d’acció i estendre les innovacions, instruments i sistemes en col·laboració amb escoles, entitats i institucions. Té com a objectius fonamentals la investigació, el desenvolupament i la innovació en el camp de l’educació, amb la finalitat d’afavorir la pràctica educativa i docent consistent, coherent i eficaç, a través de la contribució del coneixement científic de la pedagogia als professionals, a més d’afavorir la cultura i la llengua catalana en una societat multilingüe amb ciutadans plurilingües valorant la presència d’altres llengües. Això permet la formulació de noves propostes pedagògiques que s’adaptin a les necessitats dels alumnes i que ajudin al seu desenvolupament personal i acadèmic. El projecte APLICA d’escola plurilingüe n’és una.
La nostra escola no adoctrina, educa. És una escola inclusiva, plurilingüe, que situa el català al centre de l’aprenentatge, i ensenya en valors i llibertat. Els nostres xiquets i xiquetes no poden estar en més bones mans.