30.11.2024 - 21:40
|
Actualització: 30.11.2024 - 22:53
La xarxa social Bluesky ha guanyat molta popularitat aquestes darreres setmanes perquè s’ha convertit en una de les alternatives principals a X. Molta gent se’n va de l’antic Twitter a causa de la deriva que va començar a notar-se ara fa dos anys, quan Elon Musk va comprar-lo. Els discursos racistes, xenòfobs i d’extrema dreta i els continguts violents han guanyat terreny i molts usuaris creuen que ja no es poden tenir debats calmats com abans. La gent ha fet confiança a Bluesky. Però, qui hi ha darrere i en què consisteix, aquesta xarxa social? De tot plegat, en parlem per videoconferència amb Rose Wang, directora d’operacions de Bluesky, que en desgrana algunes qüestions clau.
—Com esteu? Ja teniu més de vint-i-tres milions d’usuaris. Us ho esperàveu?
—Crec que hem tingut més usuaris durant el nostre primer any que Instagram i Twitter durant el seu. Naturalment, no ens ho esperàvem. Aquests darrers deu anys, no hi ha hagut un auge de noves xarxes social, com sí que ha passat en les aplicacions de missatgeria, i després hi ha TikTok. Però d’una xarxa social com la nostra, de trobar-te amb amics, feia temps que no passava. Estem sorpresos, tant nosaltres com tot el món. No podíem forçar que passés, sinó que els usuaris havien d’elegir-nos. I quan ets una petita empresa emergent i ningú no sap qui ets, a vegades et demanes: “Importa a ningú més, això?” I la resposta ha estat un sí rotund.
—Bluesky és el nou Twitter?
—Això depèn a qui ho demanis.
—L’aparença és idèntica.
—És molt semblant a Twitter. Jack Dorsey va començar el projecte amb un piulet, de manera que entenc molt aquesta connexió. Ens entusiasma pensar que, a final de l’any que ve, la gent ja no ho podrà comparar perquè veuran que som diferents. Perquè ara, quan la gent ens compara amb Twitter, és com comparar la televisió del 1950 amb Netflix. A X, hi ha pocs canals. A Bluesky, la situació és diferent. Hi ha molts canals diferents, els feeds es creen i, en realitat, són creats pels usuaris mateixos. En tot cas, Bluesky és encara més democràtic.
—Esteu d’acord amb això que es diu que l’extrema dreta s’apodera de Twitter?
—Diria que Twitter clarament ja no és una plataforma bipartidista. Ara és el megàfon d’un partit. No sé com canviarà amb el temps, perquè depèn de les opinions de la gent. Però per això mateix neix Bluesky, perquè tornis a tenir el timó del vaixell.
—Us ho demano perquè molta gent està farta que a Twitter aparegui contingut d’extrema dreta, imatges i vídeos violents…
—Bluesky es regeix per les nostres condicions del servei i les directrius de la comunitat. En aquests moments, no permetem la desinformació ni els discursos d’odi. Però hi ha coses que s’assemblen més a opinions que no retiraríem. Ací entrarien en joc les etiquetes de moderació que els usuaris poden fer servir. Si creus que hi ha desinformació, que no hi ha proves sobre fets, ho pots notificar. Això passa molt en política, i dóna més control als usuaris. És a dir, no han d’esperar que nosaltres com a autoritat central decidim què està bé o malament. Bluesky construeix una infrastructura per a una conversa mundial i oberta, i les eines permeten a la gent de crear les seves pròpies experiències. No construïm eines per a cap punt de vista polític en particular. No servim a la dreta ni a l’esquerra. Qualsevol usuari que vulgui tenir un diàleg saludable i que vulgui crear els seus espais hi trobarà un lloc segur.
—Per què creieu que la gent confia que a Bluesky hi haurà discussions més saludables?
—Hi ha unes quantes coses, però una de les filosofies de Bluesky és que nosaltres com a equip i l’empresa poden ser adversaris en si mateixos. No demanem a la gent que confiï en nosaltres, sinó en la nostra infrastructura. Això és com la democràcia. No t’agraden tots els presidents, confies en el procés, que d’ací a quatre anys hi hagi l’oportunitat d’elegir un nou dirigent. Hem obert la nostra aplicació, el nostre protocol, i pots portar les teves dades d’una banda a l’altra. La gent s’equivoca quan pensa que la tecnologia resol els problemes socials humans. Ajuda a habilitar que les persones es trobin entre si. Però si no tens les persones que són l’ànima de la festa, no serà una festa diversa. Bluesky és una cosa completament diferent d’Instagram, en què es publiquen continguts estètics. El contingut i la cultura són diferents. I, a més, no controlem l’algorisme i la gent es pot seguir. Les xifres de participació parlen per si soles. Això és sorprenent.
—Expliqueu-me una mica més què vol dir que estigueu descentralitzats. Hi ha gent que no ho acaba d’entendre.
—És molt complicat d’explicar [riu]. L’exemple que m’agrada fer servir és l’aplicació de cites Hinge, semblant a Tinder i Bumble. L’aplicació feia servir l’API [interfície de programació] de Facebook per ajudar-te a trobar coincidència amb els perfils. Qualsevol podia connectar-s’hi i mirar si feien coses semblants. És com dir, vinga, vull saber què mengen els amics, què llegeixen, què escolten. Facebook va tallar la connexió amb Hinge perquè no volia que hi hagués aquesta interconnexió. Amb Bluesky, el protocol és obert. Qualsevol pot continuar construint sense que hi hagi una centralitat. Els usuaris poden expressar què els agrada. Nosaltres, com a entitat de l’ecosistema, podem aprendre’n, però no podem tancar-ho. La gent ha d’entendre que en realitat no tenim tant de poder com la majoria de les altres xarxes centralitzades.
—Bluesky no és la primera xarxa descentralitzada. A Europa, Mastodon té molt de pes. I, en aquest cas, no s’identifica cap empresa darrere. En el vostre cas, sí.
—Mastodon té gent que ha treballat a ActivityPub [el protocol de desenvolupament]. Hi ha moltes diferències. La principal és el disseny. Crec que Mastodon és molt difícil d’entendre pels usuaris. Has d’anar a cercar servidors per agregar la informació, la gent que no és familiaritzada amb la descentralització es perd, gent que solament vol saber els gusts dels seus seguidors i trobar els amics. Nosaltres pensem en els usuaris finals, en els habituals, i també en l’experiència. Mastodon són sobretot comunitats petites. Recordo quan vaig provar d’unir-m’hi, quan tan sols tenia 500.000 usuaris, el servidor estava ple, en vaig haver de cercar un altre i em vaig perdre [riu]. Vaig trigar deu minuts a trobar una amiga que estava asseguda al meu costat. I jo li deia que no la trobava.
—Quanta gent treballa a Bluesky i com us financeu? Veig que hi ha empreses de criptomonedes darrere.
—A l’equip hi ha vint persones i hem contractat vint-i-cinc moderadors de contingut. Tenim molts inversors, les empreses de criptomonedes no són les úniques que creuen que el futur són les xarxes descentralitzades, perquè aquest és el món que volen. També és pràctic perquè creuen que la tecnologia no s’ha de forçar als usuaris, sinó que ha de resoldre problemes. I també s’ha de deixar clar que invertir no vol dir que tinguin el control. Són dues coses separades. Per això Kinjal Shah és sòcia nostra. Entén la nostra visió descentralitzada més bé que la majoria d’inversors i no ens ha fet cap mena de pressió respecte de les criptomonedes. És qüestió de trobar un soci de pensament.
—Exploreu més línies de finançament?
—Sí, a final d’any llançarem les subscripcions de pagament, que no afectaran pas qüestions bàsiques. Seran més aviat qüestions estètiques, com ara personalitzar avatars, descarregar-se imatges en alta resolució, coses d’aquest estil. Insisteixo. Prioritzem els usuaris i no ens agrada forçar-los. La gent construeix l’ecosistema. Volem que els desenvolupadors, creadors i usuaris tinguin recorregut a Bluesky.
—Permeteu-me fer-vos una pregunta política. Creieu que l’administració de Donald Trump pot adoptar una posició hostil envers el vostre projecte?
—No en tinc ni idea, però hi ha gent que ha piulat coses negatives sobre Bluesky que té lligams amb l’administració de Trump, inclòs Elon Musk. Hi ha algunes pistes, però no és clar.
—Però us fa por?
—Por? No, gens. Ens preparem. No te’n donaré detalls, però tenim molts experts i cal deixar clar que no som un lloc per a fer un partit, sinó que volem que hi hagi converses sanes i que cadascú es pugui crear els seus espais. Això no vol dir que no hi hagi persones que donin suport a Trump o a uns altres presidents. El que diem és que, com passaria en qualsevol altre lloc, el nostre objectiu és el diàleg.
—Acabem. Amb una única paraula, com descriuríeu Elon Musk?
—Impredictible.
—Per què?
—Perquè estic segura que ho és [riu].
—Voleu afegir res?
—Un dels inconvenients de les xarxes socials és incorporar-s’hi. A Bluesky, posem l’accent en la comunitat. Només d’arribar-hi, trobareu un paquet d’inici interessant per a començar a navegar-hi.