30.12.2019 - 21:50
Gonzalo Boye està convençut que divendres la Junta Electoral espanyola (JEC) executarà la inhabilitació d’Oriol Junqueras i estalviarà un tràngol a Manuel Marchena i al Tribunal Suprem espanyol. De fet, diu que les al·legacions de l’advocacia de l’estat espanyol van en aquesta línia i considera que tot plegat va destinat a protegir Marchena i la resta del tribunal. Respecte de la inhabilitació del president de la Generalitat, Quim Torra, Boye creu que la JEC causaria una implosió del sistema constitucional espanyol si se situés per sobre del Suprem i ordenés el cessament de Torra.
—Divendres la Junta Electoral espanyola podria inhabilitar el president Torra, sense ni tan sols esperar que presenteu un recurs al Tribunal Suprem espanyol. Quina valoració en feu?
—Això vulneraria el dret a una segona instància, la presumpció d’innocència i envairia competències de la sala segona del Tribunal Suprem, que és la que ha de resoldre aquesta qüestió. Tinc dubtes seriosos sobre la constitucionalitat de la norma que pot aplicar la JEC. Diria que poden causar una implosió del sistema constitucional. Pot passar qualsevol cosa. Però això encara tindrà un recorregut parlamentari important, perquè només el Parlament de Catalunya podria privar Torra dels seus drets, i el reglament diu que ha de ser per una sentència judicial ferma.
—En el cas que la JEC decidís d’aplicar la inhabilitació, també s’hi podria recórrer en contra al Suprem?
—Sí, a la sala contenciosa administrativa. És la sala tercera del Suprem.
—Diuen que la JEC pot aplicar una reforma de la LOREG del 2011 pensada per a càrrecs de Batasuna i ‘l’entorn d’ETA’. La Junta Provincial de Barcelona ja va descartar-ho.
—Això diuen a l’exposició de motius. I la JEC té un rang jeràrquic superior a la junta provincial. No hi ha precedents d’aplicació d’aquesta norma, s’ha aplicat a algun batlle, via junta municipal. Realment, això és la tempesta perfecta: la JEC denuncia el president Torra, i una vegada el TSJC el condemna, l’execució correspon a la JEC, que és la part denunciant. La causa penal s’obre per una denúncia de la JEC. Seria com deixar en mans de la suposada víctima l’execució de la pena.
—Com s’entén que la JEC pugui aplicar la inhabilitació sense esperar que el Suprem resolgui el recurs del president Torra?
—La JEC se situaria per sobre el Suprem, i això és perillosíssim. Mireu, jo estic en contra del 155. Però si discutim sobre legitimitats, el 155, com a mínim, va passar pel ple del senat. Si la JEC inhabilita Torra sense tenir en compte el Suprem, això per on passa?
—En el cas d’Oriol Junqueras, la JEC també pot decidir d’inhabilitar-lo?
—En el cas d’Oriol Junqueras, sí que ho pot fer. Junqueras té una sentència ferma, i per tant, com que la JEC té la competència de notificar els eurodiputats al Parlament Europeu, pot revocar la proclamació de Junqueras i fer córrer la llista de la candidatura.
—Però amb aquesta decisió, la JEC també s’anticiparia al Suprem en el cas Junqueras.
—No es precipitaria pas. El Suprem guanya temps perquè la JEC li netegi la casa, per no haver d’entrar a donar explicacions sobre la famosa carta de Marchena del 14 d’octubre al Tribunal de Justícia de la Unió Europea.
—Tanmateix, la inhabilitació de Junqueras resta suspesa pel mateix Suprem. Està condemnat, però el tribunal va deixar la inhabilitació en suspens.
—La JEC s’hi pot pronunciar igualment. Ho diu l’advocacia de l’estat en les seves al·legacions. Diu que Junqueras té immunitat sempre que la JEC no el declari inhabilitat d’acord amb la sentència ferma del Suprem.
—No hauria de ser el Suprem, que aixequés aquesta inhabilitació suspesa?
—Sí, però la JEC ha de notificar la llista d’eurodiputats electes i proclamats al Parlament Europeu. Amb la condemna contra Junqueras, poden declarar una inelegibilitat sobrevinguda i fer córrer la llista. En aquest cas, no hi hauria cap error tècnic, però la defensa de Junqueras també podria presentar un recurs a la sala tercera del Suprem.
—I al Tribunal de Justícia de la Unió Europea?
—No, en aquest cas només a la sala tercera del Suprem.
—La sentència del Tribunal de Luxemburg deia que la manera de procedir l’havia de decidir el tribunal estatal, és a dir, el Suprem.
—Són coses diferents, anem saltant d’un tema a un altre. La JEC té competències per a declarar la inelegibilitat d’un càrrec públic per sentència ferma. I per tant, no remetre el seu nom al Parlament Europeu.
—Però el Suprem haurà de pronunciar-se en algun moment.
—Pot dir que els fets l’han superat i que la seva resolució ja no té sentit.
—Creieu que divendres la JEC executarà la inhabilitació de Junqueras, doncs?
—No en tinc cap dubte. No han deixat res a l’atzar per salvar el cul a Marchena. A més, hi ha membres del Suprem dins la JEC.
—Per altra banda, el Suprem també té pendent de resoldre si retira les euroordres, si més no, contra Puigdemont i Comín.
—Està pendent que el Suprem decideixi si vol fer el ridícul més temps o menys. La fiscalia de la sala tercera ja va admetre la immunitat de Puigdemont i Comín, i compte, no és la mateixa fiscalia que la de la sala segona.
—Us volia acabar demanant la vostra valoració d’aquest any judicial.
—Això que ha passat ara a final d’any ha ratificat que l’exili era l’única resposta que permetia de combatre la judicialització de la política. Ningú pot tenir cap dubte que va ser una opció correcta.