19.12.2023 - 15:07
|
Actualització: 19.12.2023 - 17:52
Unes quantes entitats ecologistes han expressat preocupació davant l’aprovació de l’ampliació del port de València per part del Consell de Ministres espanyol. Denuncien en un comunicat conjunt que és una obra “innecessària, balafiadora i contraproduent”.
“Dotat amb una partida de més de 665 milions d’euros, aquest immens desemborsament de diners públics suposa un clar retrocés en les mesures de protecció del medi ambient i adaptació al canvi climàtic de les quals el govern fa gala. La gran ampliació portuària respon a les necessitats logístiques privades d’una naviliera multinacional, MSC, amb seu a Suïssa i d’origen napolità. D’esquena a la ciutadania i a les seues reivindicacions, el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible impulsa aquesta gran infrastructura sobre la qual planen grans incerteses en relació amb la seua seguretat jurídica i mediambiental, però també econòmica”, han dit.
Així, esposen deu motius pels quals consideren que l’ampliació és un greu error en el context actual d’emergència climàtica. Entre més, defensen que no respon a cap necessitat real de l’economia del territori, perquè les xifres evidencien que aquesta es va desacoblar de l’activitat portuària en els anys vuitanta, i que perjudicarà el comerç local, car beneficiarà les importacions barates que el posen en risc.
Apunten que implicarà un volum desmesurat de despesa pública i que el pressupost de la Conselleria de Medi Ambient és menor del que es preveu gastar en les instal·lacions per a MSC.
Pel que fa a l’impacte ambiental, denuncien que representa una amenaça per al parc natural de l’Albufera, espai de la Xarxa Natura 2000 europea, i per a les platges, l’horta i els arrossars. “La mesura va justament en contra de la lluita contra el canvi climàtic, dificultant la mitigació i adaptació del territori. Només en 2023, s’han gastat 30 milions de pressupost públic a emplenar temporalment les platges del sud del port amb arena, sense que l’autoritat portuària assumisca cap responsabilitat, ni tan sols econòmica”, assenyalen. A més, es veurà afectada la salut pública amb l’augment de les emissions de gasos d’efecte hivernacle, l’increment de la contaminació atmosfèrica i acústica.
Recorden que la Declaració d’Impacte Ambiental (DIA) té més de quinze anys i que el projecte ha tingut modificacions importants d’ençà d’aleshores. “La ubicació i dimensions de la terminal han sigut totalment modificades, tant, que han hagut de recalcular els dics; els dragatges i canals d’accés han sigut alterats; no se sap d’on trauran els materials de farciment; es demolirà un dic que no es va arribar a estrenar; la terminal de creuers ara es reubicarà (sense cap estudi ambiental que l’avale) al costat dels barris costaners de la ciutat, a pesar que la contaminació lligada a aquests grans vaixells és un problema de primera magnitud”, expliquen. Denuncien, a més, que aquesta DIA no tindria vigència després de tant de temps.
També serà un colp en l’àmbit laboral, amb la pèrdua de cinc-cents llocs de treball directes per l’automatització de la nova terminal i l’abandó de l’actual. Per una altra banda, apunten que el projecte no podrà ser funcional sense altres infrastructures i s’hauran d’ampliar autovies i fer noves carreteres que connecten el port pel nord.
Les entitats, a més, indiquen que hi ha hagut un moviment popular contrari a l’ampliació. “La ciutadania no vol passar de ser una ciutat amb port a un port amb ciutat, i així ho ha expressat incansablement en diverses manifestacions, accions, actes culturals, entre altres, des que es va reactivar el projecte fa quasi quatre anys.”
Així, les organitzacions demanaran una reunió urgent amb el ministre de Transports, Óscar Puente, per a traslladar-li la seua oposició i anunciar-li que continuaran utilitzant tots els recursos legals possibles per a impedir que el projecte s’execute. També han avisat que vigilaran que cap euro dels fons europeus Next Generation es destine a un projecte que no complisca amb els requisits de preservació ambiental.
El comunicat ha estat subscrit per les organitzacions pertanyents a la Plataforma contra les Grans Infrastructures de Transport (Comissió Ciutat-Port, Ecologistes en Acció de València, Aliança pel Clima, Asturies per Clima, Coordinadora estatal pel Tren Públic, Social i Sostenible, GOB, Plataforma contra l’Ampliació de Barajas, Plataforma contra ampliació aeroport de Palma, Zeroport), així com les organitzacions ecologistes Amics de la Terra, Ecologistes en Acció, Greenpeace, SEU/BirdLife i WWF.