05.02.2018 - 16:18
|
Actualització: 05.02.2018 - 18:22
El Departament d’Ensenyament ha creat el grup de referents d’atenció educativa inclusiva (RAI), amb un total de 18 docents repartits pel territori que tenen com a principal funció fer difusió del nou Decret de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu –que substitueix el del 1997- i donar suport a les orientacions i actuacions que s’han fixat per desenvolupar-lo.
Així doncs, els RAI han de donar a conèixer pràctiques de referència en el territori, han de col·laborar -des de l’experiència- en la implementació de mesures i suports perquè els centres educatius avancin cap a cultures, polítiques i pràctiques més inclusives, i han d’impulsar la formació dels professionals dels centres per a determinar i implementar processos de millora a l’hora de planificar la gradació i la intensitat de les mesures i suports que necessiti cada alumne.
Els 18 docents, que comparteixen l’atenció directa a l’aula amb aquesta nova responsabilitat, compten amb experiència en el món de l’atenció a la diversitat i la inclusió, i coneixen el mapa de recursos del seu àmbit territorial. El Decret de l’atenció educativa en el marc d’un sistema educatiu inclusiu estableix que cada centre educatiu ha de disposar d’un projecte educatiu que fomenti i garanteixi una atenció educativa inclusiva i de qualitat. En aquest sentit, el nou equip de 18 docents, d’acord amb el desplegament de les actuacions que regula aquesta normativa, té com a objectiu fonamental promoure l’avenç de la millora de les pràctiques en els centres.
Els RAI s’integren en la xarxa de suports a l’educació inclusiva que preveu el Decret de l’atenció educativa i que defineix com el conjunt de persones i institucions que intervenen en el procés educatiu i que la Llei d’educació defineix com a comunitat educativa. Nou sistema inclusiu a l’escola El Govern va aprovar el passat mes d’octubre de 2017 el Decret de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu. Aquest nou Decret suposa un avenç respecte l’anterior norma de 1997, atès que es regula l’’atenció educativa de tot l’alumnat, no només de l’alumnat que presenta necessitats educatives especials (NEE). Té com a objecte garantir que tots els centres educatius del Servei d’Educació de Catalunya siguin inclusius mitjançant l’establiment de criteris que orientin l’organització i la gestió dels centres; l’ordenació de mesures i suports per a l’atenció educativa i per a la continuïtat formativa de tots els alumnes, i la diversificació de l’oferta de serveis dels centres d’educació especial per esdevenir també centres d’educació especial proveïdors de serveis i recursos per als centres educatius ordinaris.