15.12.2024 - 14:09
|
Actualització: 15.12.2024 - 14:10
El Govern ha inaugurat avui la nova línia de tren RL4, que connecta les estacions de Lleida-Pirineus i Terrassa-estació del Nord. El servei, que durant el primer any operarà Rodalia, substitueix íntegrament l’actual R12 entre Lleida i l’Hospitalet de Llobregat, la qual fins ara feia tres trajectes diaris per sentit. Així, la nova línia amplia el servei i passa a oferir cinc expedicions per sentit els dies feiners i quatre els caps de setmana i dies festius. La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha afirmat que l’augment de freqüències de la nova línia suposa una millora pel territori, i ha afegit que és un pas més cap a la millora del sistema de transport públic del país.
La consellera Paneque ha encapçalat el viatge inaugural de la nova línia de tren RL4. Ho ha fet acompanyada de la directora de Transports i Mobilitat, Susi López; el director de Rodalia, Antonio Carmona; el gerent de FGC Rail, Ramon Vall, i l’alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, a més d’altres autoritats i alcaldes de municipis per on circula la nova línia.
Paneque ha destacat l’augment de freqüències de la nova línia, que passa de 3 a 5 entre setmana i de 3 a 4 els caps de setmana i festius, i el fet que aquesta s’hagi pogut allargar de Lleida fins a Terrassa, en comptes de fer-ho fins a Manresa com s’havia previst en un inici. Aquesta connexió fins a Terrassa, ha dit, ofereix un ampli ventall de connexions pel que fa als diferents transports i destins dels usuaris. “Més operativitat, més freqüències i, per tant, millora d’un servei de connectivitat i un servei pel territori”, ha assegurat.
Per la seva banda, l’alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, ha dit que la posada en marxa de la línia és “un salt endavant” cap a la millora de la mobilitat al territori, una mobilitat, que segons ha afirmat, és clau perquè Ponent sigui competitiu en l’àmbit econòmic i social.
Larrosa, però, ha afegit que per acabar d’arrodonir el model de Rodalia, cal que el Govern continuï treballant en la línia de les Borges Blanques que va fins al Camp de Tarragona i, en especial, en la línia cap a Monsó, a l’Aragó. Sobre aquesta darrera, ha afirmat que cal arribar a un acord “a tres bandes” amb les diferents administracions implicades per la millora d’aquesta línia, ja que l’espai econòmic comú al qual afecta, transcendeix els límits administratius.
De 3 a 5 trajectes diaris per sentit
La nova línia RL4 ofereix cinc trajectes per sentit els dies laborals, dos més que els tres que fins ara oferia l’R12. Els dissabtes i diumenges i els dies festius hi haurà quatre expedicions per sentit. D’aquesta manera, es millora el nombre de circulacions i l’amplitud de les franges horàries per garantir la mobilitat dels viatgers en les hores de més demanda, especialment a primera hora del matí. No canvia, però, el temps que dura el trajecte, que continua sent d’unes dues hores i quart entre Lleida i Terrassa.
La continuïtat dels viatgers entre Terrassa i l’Hospitalet de Llobregat es realitzarà mitjançant transbordament a la línia R4 de Rodalies a Terrassa o en el mateix tren, segons cada cas. En sentit contrari, Terrassa serà l’estació d’intercanvi des de l’R4 a l’RL4 per a trajectes fins a Lleida.
Renfe operarà la línia durant l’any 2025 i després està previst que la gestió l’assumeixi Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC).
Millores a la RL3
La posada en funcionament de la nova línia RL4 suposa també una millora per a la línia RL3, que va entrar en servei el passat 8 de febrer i que uneix Lleida i Cervera. El servei passa d’oferir deu circulacions diàries per sentit a onze. En els primers deu mesos de la línia, fins al 30 de novembre, el nombre de viatgers ha augmentat un 16,8% respecte al mateix període de l’any 2023.
Per tal d’informar els usuaris de l’RL4 sobre l’estat del servei, Renfe ha creat un nou perfil específic a la xarxa X, com ja existeix per a cadascuna de les línies de Rodalia de Catalunya.