27.05.2020 - 00:23
|
Actualització: 27.05.2020 - 00:27
Prop d’un centenar de treballadors de Nissan s’han manifestat a plaça Sant Jaume aquest dimarts al vespre per pressionar perquè la multinacional es quedi a Catalunya. El comitè d’empresa ha organitzat una acció reivindicativa dibuixant un mosaic amb espelmes, teles negres i vermelles on es llegia ‘25.000 famílies. Futur per a Nissan ja’ al mig de la plaça. La plantilla fa 23 dies que està en vaga indefinida per protestar per les amenaces de tancament que planen sobre la planta de la Zona Franca, sobretot des que l’automobilística anunciés a principis d’any que estudia la viabilitat de les instal·lacions. Els centres de Nissan donen feina a 3.000 persones directament i a 25.000 indirectament, segons els sindicats.
La concentració ha comptat amb la presència de la consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, que s’ha mostrat preocupada pels inicis que apunten al tancament de les instal·lacions. Preguntada per si les administracions han reaccionat tard, ha defensat que ningú pot dir que l’executiu català no ha donat el 100% per assegurar la continuïtat de l’empresa. ‘La Generalitat ha estat on havia d’estar’, ha afegit.’No tirarem la tovallola, seguirem defensant que les plantes de Nissan a Catalunya són competitives’, ha afirmat abans d’asseverar que el Govern defensarà “fins a l’últim moment” la viabilitat de la producció.
La titular d’Empresa i Coneixement ha exigit a l’empresa que sigui clara per respecte als treballadors catalans i ha recordat el pla de competitivitat que van presentar conjuntament la Generalitat i l’Estat amb inversions per mirar d’atreure nous models a la fàbrica encara no té resposta. Després d’anys de disminució de la producció, Zona Franca s’ha quedat amb tres vehicles: eNV200, Nissan Navara i Renault Alaskan. També han participat en l’acció reivindicativa a Barcelona el secretari d’Empresa i Competitivitat del Govern, Joaquim Ferrer, i el primer tinent d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona, Jaume Collboni.
En la concentració, que ha durat una hora, els sindicats han alertat del perill que desenes de milers de persones es quedin fora del mercat laboral si finalment la decisió de la marca nipona és abandonar Catalunya i han denunciat un “mutisme total” per part de la companyia. El president del comitè d’empresa, Juan Carlos Vicente, ha assegurat que continuaran mobilitzant-se fins que es garanteixi la continuïtat de tots els llocs de treball.La plantilla vol enviar un missatge “clar” d’unitat amb les administracions per salvar l’activitat industrial, ha dit Miguel Ruiz, delegat d’USOC i membre del comitè d’empresa. ‘Hem d’intentar que Nissan entengui que abandonar les activitats industrials a Catalunya no li convé’, ha afegit. El govern espanyol va xifrar aquest dilluns en 1.000 milions d’euros el cost per l’empresa de tancar la planta barcelonina.S’espera que l’automobilística expliqui el pla estratègic a mitjà termini el 28 de maig, durant la presentació dels resultats un cop acabat l’any fiscal. Al llarg de les últimes setmanes, informacions de la premsa japonesa han afirmat que Nissan tenia la intenció de tancar la seva fàbrica a Barcelona i traslladar la producció a plantes de Renault. Segons apunten aquestes filtracions, l’aliança Renault-Nissan-Mitsubishi es veu obligada a reorganitzar-se i aprofitarà la crisi de la covid-19 per a reduir la presència a Europa i replegar-se al Japó, la Xina i als Estats Units.Abans de l’aturada provocada per l’epidèmia, la fàbrica de la Zona Franca produïa al 30% de la seva capacitat.
Durant l’últim trimestre, l’empresa va comunicar la pèrdua d’un model, la pick-up X Class de Mercedes, i la reducció de la producció de la furgoneta e-NV200. La direcció europea va assegurar que l’informe sobre la viabilitat de l’empresa no es faria públic abans de l’estiu. Mentrestant, els treballadors van iniciar un seguit de protestes per reclamar nous models que permetessin salvar la planta i que van quedar aturades per la pandèmia.Nissan va reiniciar l’activitat a la Zona Franca el 4 de maig per poder acabar una comanda de més de 1.000 pick-ups que havia d’enviar a finals de maig. Dos dies més tard es va haver de paralitzar la producció per problemes de subministrament causats per la vaga indefinida de treballadors, que s’ha concentrat al centre d’estampació de Montcada i Reixac.