20.01.2023 - 18:13
|
Actualització: 20.01.2023 - 21:39
Els taxistes de Barcelona han convocat una aturada de quatre hores el 25 de gener en què tallaran la Gran Via de les deu del matí a les dues del migdia. El sector s’afegeix, així, a la vaga en el sector de la sanitat i de l’educació. Aquesta ha estat la resposta a l’aparició de 1.170 llicències de vehicles de lloguer amb conductor (VTC) encara vigents, que ha indignat el sector del taxi, el qual ha donat per trencades les negociacions dels últims dies amb el govern per a aixecar la vaga convocada del 31 de gener al 3 de febrer, coincidint amb el congrés audiovisual ISE.
En declaracions als periodistes, el portaveu d’Élite Taxi, l’associació majoritària del taxi a Barcelona, Tito Álvarez, i el president de l’Stac, Luis Berbel, han criticat el Departament de Territori per la mala gestió de la informació sobre les llicències VTC. L’han urgit a introduir les reformes que reclamen per a limitar i regular les plataformes com Free Now, Uber i Bolt en la llei d’acompanyament al pressupost. “Deixarem els cotxes a la Gran Via de Barcelona perquè tothom recordi d’on venim i cap a on podem anar”, ha dit Álvarez. A més, ha afegit que ocuparan l’artèria de Barcelona amb un mínim de cinc mil cotxes i que només atendran urgències i persones amb mobilitat reduïda.
El passat octubre, el govern va aprovar un decret que restringeix l’activitat urbana dels VTC i dificulta que plataformes com Cabify, Uber i Bolt ofereixin els seus serveis a Barcelona. Aquesta normativa substituïa un reial decret llei aprovat pel govern central el 29 de setembre de 2018. Permetia posar fi a l’atorgament de llicències VTC, però donava un període de gràcia de quatre anys perquè poguessin seguir operant.
No obstant això, encara que aquest període acabava l’1 de gener 2023, el departament de territori va admetre aquesta setmana que hi ha mil cent setanta llicències encara en vigor perquè es van concedir en 2019, per sentències judicials. “O hi ha hagut mala fe, o incompetència a l’hora d’explicar les llicències VTC que finalment quedaven”, ha subratllat Berbel, mentre que Álvarez ha exigit responsabilitats als responsables de la conselleria, i ha assenyalat al sotsdirector general d’Ordenació del Transport i Desenvolupament Sectorial, Josep Maria Fortuny.