09.12.2024 - 19:50
En plena campanya nadalenca, sembla que la gent està ben preparada per a la despesa. Comerciants, per una banda, i analistes de la conjuntura, per una altra, apunten una situació positiva, en termes de consum. El conjunt de sectors d’activitat i establiments adherits a Comertia, per exemple, presenta una mitjana de creixement del 7,3% durant el mes de novembre, respecte del mateix mes de l’any anterior. Més concretament, hi ha un 55% dels establiments que se situa per sobre la mitjana. Això és important, perquè és la segona mitjana de creixement més elevada de tota la sèrie interanual. Recordem que l’indicador de consum de l’associació presenta aquesta pujada després d’haver augmentat un excepcional 9,7% el mes d’octubre. I no es pot dir que hagi estat del tot inesperat, perquè els empresaris associats havien previst un 7,7% de creixement per al novembre. Ara afluixen una mica i situen la previsió de vendes del desembre amb un increment del 5,4% respecte de l’any passat. Déu-n’hi-do!
Em sembla interessant l’apunt que fan els enquestats sobre la pujada del 12,4% de les vendes entre el divendres 29 de novembre i el diumenge 1 de desembre, coincidint amb el Black Friday. Expliquen que el fet que hagi estat la darrera setmana del mes ha estat clau per a l’augment de les vendes sobre l’any passat. El cas és que, durant el mes de novembre, el 79% de les empreses associades ha tingut un augment de vendes, en valor, respecte del mateix mes de l’any anterior. Cal destacar quatre sectors, amb unes facturacions que han crescut de dos dígits. La categoria d’alimentació bàsica ha encapçalat l’augment de vendes totals, amb un 13,4%, coincidint amb la temporada d’hivern. Les segueixen les d’equipament de la llar (11,3%), restauració (10,7%) i altres, amb un pes important dels cotxes (10,5%).
Precisament, la venda de cotxes és una de les notícies positives. Segons ANFAC, a Catalunya les matriculacions han crescut d’un 1,2% al novembre, tot assolint les 10.935 unitats. Els mesos de setembre i octubre també havien mostrat una millora, de manera que es manté la dinàmica positiva. Amb tot això, l’acumulat de l’any presenta una lleugera pujada de les matriculacions d’automòbils de turisme d’un 1,6%, que corresponen a 109.382 unitats. L’associació de fabricants de cotxes destaca aquests tres mesos consecutius de pujada: “Per primera vegada, enguany, les matriculacions a Catalunya presenten un resultat positiu durant tres mesos seguits. En mesos anteriors, destacàvem les oscil·lacions del mercat de turismes català en l’acumulat de l’any.”
Aquest fenomen s’ha vist a tot l’estat espanyol. Félix García, director de comunicació i màrqueting d’ANFAC, deia la setmana passada: “El mercat avança positivament i tanca un nou mes creixent. En aquest darrer trimestre s’ha encadenat una ratxa a l’alça que ens permet de ser optimistes per a un tancament d’any al voltant del milió d’unitats. Caldrà esperar com evoluciona el darrer mes de l’any, i ja veurem si superem la barrera del milió, cosa que no s’aconsegueix d’ençà d’abans de la pandèmia”. I afegia: “El mercat nacional [espanyol] millora respecte de l’any passat, però encara es manté lluny del ritme dels 1,2 milions, al qual una economia com l’espanyola hauria d’aspirar.”
Amb aquestes dades, sembla que acabem l’any amb el consum en bon estat de salut. Així ho indiquen els que venen directament al públic. I els experts dels laboratoris econòmics, què en diuen? Sapiguem què n’opinen dos dels serveis d’estudis més importants de l’estat.
Segons els analistes del BBVA Research, les revisions a l’alça del PIB estatal durant els darrers mesos responen, en bona part, al comportament del consum privat. Expliquen que aquesta evolució més bona s’ha concentrat en la despesa de les famílies, sobretot en els serveis i en els béns duradors.
Del seu punt de vista, la recuperació en els serveis és conseqüència de la priorització que fan d’aquesta mena de despesa les famílies a l’hora de decidir com utilitzar l’augment que s’observa en la renda bruta disponible real (+3,9% el 2024). No oblidem que es parla de mitjanes globals i que moltes famílies no es troben pas en aquesta situació, malauradament. També diuen que ha ajudat a la millora del poder adquisitiu la disminució observada en les quotes hipotecàries i en el cost de finançament, fets que alliberarien recursos per al consum i incentivarien l’accés al crèdit. Finalment, també comenten que una part del dinamisme del consum es deu a reduccions en la taxa d’estalvi de les llars, encara que es manté alta i pròxima als màxims del cicle.
Del mateix parer és Oriol Aspachs, director d’economia espanyola de CaixaBank Research, que fa pocs dies insistia en la bona salut financera d’una bona part de les famílies. I posava d’exemple que, a escala agregada, el nivell del deute avui era baix, del 45% del PIB, en contrast amb el 81% assolit el 2012 o el 52% actual de l’eurozona. També es referia a l’elevada taxa d’estalvi que ha enfortit els balanços de les llars, i que se situa en el 13,4% de la renda disponible bruta, molt per sobre de la mitjana històrica del 8,6%. I afegia que la riquesa financera neta de les llars assolia el 232% de la seva renda disponible bruta. I concloïa: “D’aquesta manera, el punt de partida perquè el consum continuï creixent els temps vinents és favorable. De fet, és probable que acceleri una mica el pas, a mesura que la inflació i els tipus d’interès es normalitzin.”
Finalment, de fora, apunten el mateix camí. L’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) destacava en el seu informe de “Perspectives Econòmiques Mundials”, publicat dimecres passat, que el consum serà el principal impulsor de l’economia de l’estat espanyol enguany i l’any vinent. Per això, han revisat a l’alça el creixement espanyol per a aquest exercici fins al 3% i han situat situa el del 2025 en el 2,3%. Per al 2026, el manté en el 2%. L’organisme argumenta que aquest consum privat se sustenta en un mercat laboral “resilient” i en els “augments dels ingressos reals i estalvis acumulats de les llars”.
Cal esperar que les previsions moderadament optimistes que fan els uns i els altres sobre la campanya de Nadal no canviïn sobtadament a causa de fets extraeconòmics. Un risc que, en aquest final d’any, sembla que s’ha complicat…