14.09.2016 - 11:50
|
Actualització: 14.09.2016 - 12:31
Els partits catalans es van gastar un total de 10,7 MEUR en les eleccions del 27-S, segons un informe de la Sindicatura de Comptes. Són dos milions menys que les anteriors eleccions al Parlament del 25 de novembre del 2012 i una xifra que també està per sota dels comicis del 2010 i 2006. JxSí va ser la coalició que més diners es va gastar, amb més de 3,7milions, seguit del PSC amb 2, PPC amb 1,8, C’s amb 1,6, CSQP amb 1 i, finalment, la CUP amb 414.000 euros. La Sindicatura de Comptes ha detectat que JxSí va ser l’única candidatura que no ha complert el límit màxim de despesa electoral. L’ha superat en un 0,42%, un percentatge inferior a l’1% que la llei tipifica com a infracció. Del total de 10,7 milions que els partits van invertir en les eleccions, 7,6 corresponen a despesa subvencionada.
En el seu informe, la Sindicatura fa una sèrie de recomanacions. Una de les més destacades és que aposta perquè ‘s’estudiï la conveniència de reduir la despesa per mailing‘, ja que la despesa dels partits en aquest concepte ha estat de 3,4 milions, que suposa un 31% del total gastat. A més, la Sindicatura assenyala que si s’analitza el cost unitari de la tramesa de sobres i paperetes electorals s’observen variacions significatives entre les diferents formacions polítiques i que, en alguns casos, ‘el cost unitari d’alguna formació supera el doble del cost unitari d’altres’.
Una altra de les observacions de l’informe és que caldria que el legislador regulés el buit legal existent referent a les noves formes de finançament privat, com ara la concessió de microcrèdits realitzats mitjançant plataformes digitals de finançament col·lectiu. Aquest tipus de finançament, segons la Sindicatura, no està expressament previst a la legislació sobre finançament dels partits polítics ni en la LOREG.
La Sindicatura també creu que la normativa hauria d’identificar de forma més clara els conceptes de despesa que s’inclouen dins de les despeses de publicitat i també la regulació de suports basats en tecnologies de la informació com pàgines web, diaris digitals i xarxes socials.
La despesa dels partits en els comicis al Parlament ha anat disminuint en els darrers anys. En les eleccions del 25 de novembre del 2012 va ser de 12,7 milions, les del 28 de novembre del 2010 van suposar una despesa de 14,8, una xifra semblant als comicis del novembre del 2006 quan els partits es van gastar un total de 14,4.