Els amarradors del Port de Barcelona comencen demà una vaga indefinida

  • Han refusat el principi d'acord per a impedir l'aturada indefinida per a aconseguir equiparació salarial, més personal i millor seguretat

VilaWeb
16.01.2022 - 11:21

Els treballadors d’Amarres de Barcelona no han ratificat el principi d’acord i, finalment, hi haurà vaga d’amarradors al Port de Barcelona. “Després de diverses reunions i arribar a un preacord, aquest no ha estat aprovat per una majoria de l’assemblea celebrada ahir dissabte a la tarda”, ha informat la secció sindical de la CGT Mar i Ports. L’aturada indefinida comença demà i afecta uns 104 treballadors que, segons que diu el sindicat, són claus per al subministrament i serveis del port i de Barcelona. Els amarradors reclamen una millora en la seguretat, un augment en la contractació “que garanteixi uns mínims de personal per a fer els treballs d’amarrament”, l’equiparació salarial i el pagament de serveis auxiliars i polivalència.

“Ahir va votar un 67% de la plantilla i es va decidir anar a la vaga per una diferència petita”, ha apuntat Sam Torrent, membre del comitè i de la Unió Sindical de Treballadors del Port (USTP). Dos esculls van decantar la balança cap a l’aturada indefinida, segons els treballadors: la negativa de l’empresa a aportar 18 amarradors en exclusiva, sinó que també hagin de prestar serveis auxiliars, i la no acceptació que les noves contractacions tinguin els mateixos drets laborals i econòmics que els treballadors subrogats. El comitè d’empresa –integrat pels treballadors de l’USTP i de l’Organització de Treballadors d’Empreses Portuàries (OTEP)– s’ha compromès a continuar negociant amb la companyia i a buscar vies d’entesa.

Precisament, demà hi ha prevista la visita de la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana espanyola, Raquel Sánchez, al Port de Barcelona. Serà acompanyada pel president de Ports de l’estat, Álvaro Rodríguez, i del president del Port de Barcelona, Damià Calvet, a la terminal Hutchison Ports BEST. La convocatòria de vaga dels amarradors en podria alterar l’agenda.

Unió de Mooring i Cemesa en Amarres Barcelona

El conflicte rau en la unió de les empreses Mooring i Cemesa, fins fa poc competidores, en Amarres de Barcelona després que la Comissió dels Mercats i la Competència acceptés la fusió sota alguns condicionants, com per exemple no augmentar preus en els pròxims cinc anys com a mínim. Els treballadors de les dues empreses partien amb condicions d’origen molt diferents i, fins i tot, en el cas dels de Cemesa, no tenen una actualització del sou des del 2012. L’objectiu és que a partir de l’1 de gener hi hagués un nou acord entre empresa i amarradors però el nou any va començar amb una subrogació a l’ús, segons que van denunciar els sindicats.

Per això els treballadors han reclamat augments de més del 5%, en línia amb el creixement que està experimentant l’IPC en els darrers mesos, més un augment del 4% per al 2023 segons les taules d’aquest any. També reclamen més efectius, ja que consideren que falta personal per a l’amarratge dels grans vaixells al port de Barcelona, així com mantenir l’actual sistema de torns, de 12 hores seguides durant tres dies i tres jornades de descans consecutives. Una altra de les reclamacions és que s’actualitzi un conveni col·lectiu, que actualment és dels anys noranta i que recull sous i condicions d’aleshores i no fa diferències entre categories.

Les tasques d’aquest col·lectiu consisteixen a amarrar i desamarrar els vaixells de càrrega i creuers. Per exemple, quan arriba un buc de gran eslora al Port de Barcelona, els portuaris són els encarregats d’ajudar a amarrar-los amb un bot a proa i un altre a popa empenyent-los fins que queden abarloats al moll. Paral·lelament, des de terra i amb l’ajuda de vehicles, es fixen les amarres al norai, també des dels dos extrems del vaixell. Per a aquestes maniobres, es requereixen almenys vuit persones, dues per cada punt. A banda, també s’encarreguen d’ajudar en els relleus de les tripulacions i aprovisionaments.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor