16.03.2022 - 08:50
|
Actualització: 16.03.2022 - 09:50
Els alumnes que van cursar segon d’Educació Secundària Obligatòria (ESO) el 2021, afectats pel primer any de la pandèmia de la covid-19, van aprendre un 25% menys de matemàtiques que els estudiants del mateix curs dos anys abans. És la conclusió principal de l’estudi ‘Pèrdua d’aprenentatge després d’un any de pandèmia’, publicat per la Fundació Cotec per a la innovació i el Centre de Polítiques Econòmiques d’Esade (EsadeEcPol).
L’estudi es basa en dades de les avaluacions externes de diagnòstic realitzades per l’Institut Basc d’Avaluació i Recerca Educativa (ISEI-IVEI) el març del 2021. En aquestes hi van participar tots els estudiants de segon de l’ESO del País Basc. Els resultats es van comparar, d’una banda, amb els obtinguts per aquests mateixos alumnes el 2017 i, de l’altra, amb els que van obtenir dos anys abans (el 2019) els alumnes que van realitzar la mateixa prova llavors.
Atesa la política similar de tancament i reobertura escolar aplicada a totes les comunitats autònomes, els autors de l’estudi consideren raonable pensar que la magnitud de la pèrdua d’aprenentatge va ser molt similar a la resta dels territoris (on no es disposa de dades d’avaluacions a pandèmia, o bé no tenen la qualitat necessària per establir comparacions).
La pèrdua d’aprenentatge, si bé és rellevant, és inferior (prop de la meitat) a la registrada a altres països de l’OCDE (amb dades de juny o setembre de 2020). En aquest sentit, els autors opinen que aquest menor impacte és perquè les escoles de l’estat espanyol van estar tancades menys temps que a l’exterior.