Els albergs públics compraran un 20% dels aliments a productors catalans i ecològics

  • La Generalitat preveu estendre la compra d'aquests productes a altres departaments, com escoles

VilaWeb
Redacció
31.08.2017 - 13:47

La Generalitat preveu estendre la compra d’aquests productes a altres departaments, com escoles

BARCELONA, 31 (EUROPA PRESS)

Els 13 albergs amb cuina pròpia de la Xarxa Nacional d’Albergs Socials de Catalunya (Xanascat) de la Generalitat compraran un 20% dels seus aliments a productors de proximitat, ecològics i que etiquetin en català.

Així ho estableix el concurs públic que ha obert l’Agència Catalana de Joventut (ACJ) de la Generalitat per 6.199.207,44 euros en quatre anys per proveir els albergs amb aquests productes, que han presentat aquest dijous en roda de premsa la consellera de Treball, Assumptes Socials i Famílies, Dolors Bassa, i la consellera d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Meritxell Serret.

EXTENSIÓ A ALTRES DEPARTAMENTS

El contracte compleix amb un acord de govern de la Generalitat, del 16 de juny de 2015, que establia que s’havien de potenciar aquests productes, i encara que s’havia vingut fent en alguns departaments concrets, aquest és, segons Serret, “el primer contracte que té un abast tan important, de quatre anys, que inclou més d’un àpat i es fa una licitació directa”.

En compliment de l’acord de govern, Serret ha assegurat que estan “mirant de convèncer altres departaments”, incloent el servei de menjador dels centres educatius del departament d’Ensenyament, les fires, els contractes de catering de la Conselleria de Presidència, així com les cafeteries dels serveis de menjador de la mateixa conselleria d’Agricultura.

Fonts de la Conselleria de Treball han explicat a Europa Press que la redacció d’aquesta licitació ha assegut les bases per fer noves contractacions en aquest sentit, ja que per traslladar la directriu genèrica de potenciar aquest tipus de productes cap a un vessant més pràctic s’ha hagut d’establir uns criteris de punts per poder establir de quina forma es potenciarà cada tipus de producte.

DENOMINACIÓ D’ORIGEN

El guanyador d’aquest contracte haurà de servir la totalitat d’albergs repartits per tot Catalunya, que serveixen més d’un milió de menjars a l’any, i haurà de facilitar productes que siguin preferentment de les Denominacions d’Origen Protegides (DOP), Indicacions Geogràfiques Protegides (IGP), Marca Q, de producció ecològica o integrada.

També tindrà en compte que l’etiqueta estigui en català, i en el cas dels productes frescos haurà de ser de proximitat –el que segons el contracte significa que ha de ser de venda directa o tenir un sol intermediari–, mentre que d’altra banda s’hauran de prioritzar les receptes que estiguin incloses en el corpus de la cuina catalana.

La iniciativa servirà, segons la consellera Bassa, per fer “promoció del país, dels seus productes, de les bones formes de fer i el bon menjar de tots, i a prestigiar el menjar gràcies al treball dels cuiners dels albergs”.

Serret ha valorat la importància de fer-ho en els albergs perquè així s’arriba a la joventut: “Igual com vam treballar perquè hi hagi un relleu generacional en la ramaderia, també ho necessitem en els consumidors. Necessitem que s’informin, que es xopin d’aquesta diversitat enorme de produccions que tenim. Posem el patrimoni a la disposició dels joves perquè tinguin aquest relleu generacional”.

Els productes començaran a subministrar-se el l de gener de 2018, data de l’entrada en vigor del nou contracte, fins a quatre anys més tard: el 31 de desembre de 2021, data de finalització del contracte.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor