20.08.2016 - 16:37
MADRID, 20 (EUROPA PRESS)
La presidenta de l’Associació d’afectats pel Vol JK5022, Pilar Vera, ha assenyalat que “tenim la sospita que els que van permetre que s’estavellés segueixen gestionant el transport a Espanya i segueixen investigant”.
Vera ha fet així referència a la recent renovació dels membres de la Comissió d’Investigació d’Accidents i Incidents d’Aviació Civil (CIAIAC), per 6 anys més.
“Aquestes comissions oficials d’investigació d’accidents del Ministeri de Foment ni són independents, ni oficials, ni transparents, ni fiables”, ha sentenciat.
La CIAIAC, segons Vera, és la “culpable que l’Audiència Provincial de Madrid activés la causa penal en assenyalar els pilots morts com a culpables de l’accident”.
“Aquestes persones les van condemnar a mort un mes abans, el 22 de juliol, quan Aviació Civil va signar un pròrroga del certificat d’aeronavegabilitat fins al 22 d’agost”, ha explicat.
Vera ha detallat que a l’informe final de la CIAIAC s’indica que la sol·licitud de renovació va ser “presentada amb poca antelació” i per aquesta raó se li va prorrogar tan sols fins al 22 d’agost perquè “no es va poder fer la inspecció que corresponia, tal com apareix en la pàgina 18 de l’informe”.
“S’ha investigat del 20 d’agost endavant, però no s’ha investigat què va passar abans”, ha asseverat. Pilar Vera ha explicat que es va demanar al jutjat que se sol·licitessin dues dades tècniques.
La presidenta ha especificat que “si es reobre el judici serà pel certificat d’aeronavegabilitat”.
ACCIONS DE PREVENCIÓ PROPOSTES
L’Associació va elaborar un informe amb 43 recomanacions de seguretat, amb la finalitat que no es torni a repetir la tragèdia, que es va remetre al Ministeri de Foment. D’aquestes, “12 s’han tancat sense resposta suficient i les 26 restants han estat tancades sense resposta”, ha dit.
“De les 43 recomanacions, 12 han estat respostes satisfactòriament i es troben tancades. La resta, sense resposta favorable, també es troben tancades”.
Vera ha explicat que al parlament de les Canàries i a l’Assemblea de Madrid “es va presentar una proposició no de llei, aprovada per unanimitat, perquè el Congrés creï una comissió d’investigació i un òrgan multimodal d’investigació i prevenció d’accidents que substitueixi les actuals comissions per no complir amb el seu objectiu”, ha asseverat.
NOVES SENTÈNCIES EN INDEMNITZACIONS
L’advocat Francisco Vasques-Tenreiro, que representa els familiars d’una de les víctimes, ha explicat que el vol “es trobava assegurat en 1.500 milions de dòlars, gairebé 9 milions de dòlars per cap”. També ha recordat que l’asseguradora inicialment “va oferir 120.000 euros per evitar el litigi”.
“Vostès estan lluitant amb gegants financers fora de les nostres fronteres. Mapfre va reassegurar aquest viatge amb la companyia Aon Aviation”, ha recalcat.
Fa poc el jutjat de mercantil número 8 de Barcelona va elevar la indemnització fins a gairebé els 600.000 euros, segons Vasques-Tenreiro gràcies a tres punts clau.
“Els tres èxits han estat que s’apliqués el barem d’accidents de trànsit, però incrementat en un 50%, que es reconegués el dret de la germana de la víctima a ser indemnitzada i que s’hagin aplicat els interessos de demora de l’article 20 de la Llei de Contracte d’Assegurança”, ha detallat.
“El joc de l’asseguradora de dilatar tot el possible perquè les víctimes no aguantin i signin un acord a la baixa està començant a sortir-li molt car”, ha assenyalat.
Per finalitzar, l’advocat ha explicat que “extrapolar el barem de l’automòbil a un avió assegurat en 1.500 milions de dòlars, és una barbaritat”.