01.05.2023 - 21:40
|
Actualització: 01.05.2023 - 21:45
Llistes publicades, comença el compte enrere per a encetar la campanya de les eleccions municipals del 28 de maig. La de tocar timbres i difondre tríptics als veïns, omplir les bústies de propaganda, visitar els barris, esmorzar i dinar amb empreses, fer festes amb els simpatitzants, criticar les propostes dels contrincants. La campanya comença, oficialment, el 12 de maig. Però, a les xarxes socials, els partits fa temps que hi destinen esforços perquè corrin les idees i la gent conegui els candidats.
Ballar en el dia internacional del poble gitano, respondre preguntes dels seguidors, relacionar-se amb influenciadors, fer desafiaments que són tendència i publicar vídeos de qüestions polítiques amb músiques que no casen. Els caps de comunicació permeten als caps de llista de fer ben bé de tot. Si ara fa quatre anys Twitter, Facebook i Instagram tenien un pes important, ara, sens dubte, TikTok s’ha convertit en la xarxa social d’excel·lència de les eleccions municipals. Hi són presents la major part de partits, i no és un fet causal. Hi ha un nínxol valuós: el jovent. En paraules de Toni Aira, professor de comunicació política de la UPF-BSM: “Els polítics, amb les xarxes, són com les mosques amb la mel. Acostumen a anar on intueixen que hi ha teca. En aquest cas, audiència.”
I aquesta teca, a TikTok, és molt dolça. A l’estat espanyol, la xarxa social té dinou milions d’usuaris –un 40% de la població. El 41,4% dels usuaris té entre 18 anys i 24, i el 23,7%, entre 25 i 34. És la xarxa preferida del jovent i aquests darrers anys ha crescut molt, sobretot d’ençà de la pandèmia. Els usuaris hi cerquen diversió i entreteniment, vídeos de receptes, treballs manuals, imitacions, en Hasbulla i una dependenta italiana netejant telèfons mòbils. Què hi fan, els partits, doncs, a TikTok? Quins missatges hi transmeten? Com són, els candidats? Amb qui es relacionen? Ho analitzem amb els assessors de comunicació política Toni Aira i Teresa Ciges.
Balls, discursos i músiques: com són els polítics a TikTok?
El batlle de València, Joan Ribó, és el candidat que té més seguidors a TikTok: més de trenta-dos mil. Aquests darrers mesos ha guanyat molta presència a la xarxa. Hi publica vídeos del seu dia a dia, de curiositats personals, de notícies de la ciutat i d’intervencions polítiques. A Barcelona, els candidats de les formacions principals tenen perfils de TikTok, o bé personals o bé de partit. En aquest cas, qui té més èxit és la batllessa de la ciutat, Ada Colau. Es va crear el perfil personal a final del setembre passat, fa els continguts en català i castellà i té més de trenta mil seguidors. Hi publica vídeos de les aparicions als mitjans, que li permeten de difondre l’ideari; dels actes al carrer envoltada de molta gent –el més recent, per Sant Jordi, amb la vice-presidenta del govern espanyol Yolanda Díaz–; responent les preguntes dels seguidors; i donant informació de tots els àmbits de l’ajuntament. Però també hi mostra una imatge festiva, amb balls durant la festa del dia internacional del poble gitano i en situacions amb ambient distès.
@joanribovlc Dona-li mg ❤️ si vols que torne a “Alcaldear” #vlc #alcaldevlc #valencia #valència #alcaldetiktok #tiktokvalencia
@adacolau Quin dia! Sant Jordi avui i sempre ❤️🐉📚🌹 #SuperillaBarcelona #SuperillaLiterària
Els partits irrompen a TikTok en un moment en què la política no impressiona els joves. De resultes d’això, no tan sols volen impressionar-los, sinó convèncer-los. “Hi ha un grup de partits que tenen un gruix electoral a TikTok, els joves, els nous votants, també els abstencionistes”, explica Ciges. Partint de la base que la campanya que es fa a les xarxes s’ha de complementar amb la del carrer, els experts es formulen tres preguntes clau. Els polítics han de ser a tots els canals digitals? Com ho fan? I què hi difonen?
En paraules d’Aira: “No hi ha cosa més absurda i contraproduent que vehicular discurs antic a través d’una tecnologia o canal nou. N’hi ha que tenen la temptació de posar a TikTok els totxos que ficarien a la nota de premsa clàssica o un tuit llarg amb text. N’hi ha que no fan servir la xarxa per comunicar-se genuïnament. Imiten estils que generen més rebuig que atracció.” El perfil de Gabriel Rufián, candidat d’ERC a la batllia de Santa Coloma de Gramenet, permet d’exemplificar-ho. Té vora vuitanta mil seguidors i el perfil és ple d’intervencions en castellà al congrés espanyol i en conferències de premsa.
@gabrielrufian Hay un montón de gente dispuesta a votar en contra de sus intereses pensando que vota a favor de sus principios.
Segons Ciges, és clau identificar on és l’electorat, i creu que hi ha candidats que destinen esforços extra a captar-lo en xarxes socials on no hi és. Ara parlem de TikTok, però també hi ha candidats que fan servir BeReal per explicar què fan el dia a dia. “Veiem com hi ha dos candidats d’edat avançada que no tenen un perfil propi a TikTok. Tot i tenir-hi presència, no hi tenen la mateixa que Collboni o Colau”, comenta. Parla d’Ernest Maragall, candidat d’ERC a la batllia de Barcelona, i Xavier Trias, candidat de Junts. Tots dos publiquen els continguts als perfils del partit. Maragall, al d’Esquerra Republicana –té més de dotze mil seguidors i hi participen més personalitats del partit. L’equip de Trias, en canvi, ha optat per a crear un perfil de la candidatura, Trias per Barcelona, que ara per ara tan sols té vora seixanta seguidors.
@esquerrarepublicana L’Ernest respon a les vostres preguntes! Què més voleu saber? 👀 #MaragallRespon #ernestmaragall #esquerrarepublicana #barcelona #ciutadania #peratu #fyp
@triasperbarcelona Avui hem visitat el barri de #Horta i el Guinardó. Aquest és el resum de la visita! La Barcelona que funciona! #TriasperBCN
Captar el vot jove
Els candidats fan tot allò possible per captar l’atenció del públic. I això de voler fer de tot pot ser una mala jugada. “Quan la interpretació és massa explícita i la distància entre allò que ets i fas veure que ets és evident, perds credibilitat, el tresor més important que ha de tenir un polític, pots fer vergonya”, apunta Aira. A parer seu, la presència dels candidats sovint revela que hi són per obligació, quan imiten tendències o incorporen músiques virals als vídeos perquè tinguin més notorietat. Vegem-ne alguns exemples.
@jaumecollboni 🤔 Coneixies aquests mites i veritats, (molts d’ells sobre els canvis que aprovarem abans del final del mandat en l’ordenança de circulació de vianants i vehicles) de la ciutat de #Barcelona? 🏙 #AlcaldeCollboni #PSC #Collboni
@triasperbarcelona Ahir Xavier Trias va visitar SantGervasi. Aquest és el resum de la seva visita! La Barcelona que funciona! #TriasperBCN #tiktokat #barcelona #28M #bcn
@rustem6646 Con nuestra vecina ,alcaldesa de Barcelona @@Rafa Vilalta Rueda@@Ada Colau
Un Collboni que imita una tendència i un Trias que visita Sant Gervasi amb “Los Ángeles”, d’Aitana, de fons. Aquest darrer exemple fa poc ha estat al centre de l’huracà. S’hi veu Colau visitant en Rustem, un jove paquistanès que regenta un petit supermercat a Gràcia. Conversen un moment i al final, la batllessa felicita el ramadà als barcelonins musulmans. El vídeo l’ha publicat en Rustem al seu perfil, que aglutina més de set-cents mil seguidors.
Hi ha una peculiaritat com més va més freqüent entre els candidats: cada volta es relacionen més amb influenciadors. A Barcelona, també s’han vist candidats visitant una xurreria que té més de cinc-cents cinquanta mil seguidors, o Colau en un directe d’Ibai Llanos i Gerard Romero arran de la Kings League, penjat després a TikTok. Però València, segons Ciges, ha marcat el rumb. “Durant les Falles, pràcticament tots els partits van incorporar influenciadors als vídeos o estratègies. Van aprofitar l’avinentesa convidar tiktokers conegudíssims i gravar-los”, explica. Ribó va penjar un vídeo explicant com ho havien fet. Entre més personalitats, hi apareixen Lola Lolita –10,5 milions de seguidors–, Sofia Moreno –4,2 milions de seguidors–, IsaacBelk –sis milions de seguidors– i Violeta Magriñan –1,1 milions de seguidors.
@adacolau Menudo día! 😅 Después de asistir a un acto, presidir un pleno, hacer una reunión, una entrevista y oficiar dos bodas… no me esperaba acabar el día en Twitch con @Ibai @Gerard Romero @Porcinos FC @Kings League
@joanribovlc Sou meravellosos 🫶🏼🫶🏼. @Lola Lolita🌸 @IsaacBelk @sofia_surferss🦋✨ @Trece @Violeta Mangriñan @fabbio #valència #vlc #valencia #falles #mascletà #falles23 #falles2023
♬ Shakira: Bzrp Music Sessions, Vol. 53 – Bizarrap & Shakira
“Si causen més incomoditat que atracció, tenen un problema gros. Els polítics coneguts hi ha certes coses que no cal que facin. Si les fan per arribar un públic que creuen que és desconegut o que no els té prou present, aquesta no és la manera. En aquest públic, generarà riallades, però de distanciament”, considera Aira.
La presència dels candidats és sota la tutela dels equips de comunicació. Els partits més joves, com ara els comuns i Compromís, han incorporat gent molt experta en xarxes socials, segons que explica Ciges. “Si tens gent amb la mentalitat i llenguatge audiovisual de la xarxa, ho faràs bé. Potser reben formació i els diuen que les músiques que són tendència afavoreixen la viralització, i després és la música de l’Aitana. D’acord, molt bé, però no és coherent, o trenca el llenguatge visual que has de tenir en la xarxa. A vegades fan servir tendències que, ai… No acaben de quallar, no entens res. Valoro més que el candidat no hi tingui presència i que facin servir l’organització i les joventuts per difondre els missatges als joves que no pas que es posin a primera fila a plantar arbres i facin el pena.” Aira rebla: “La comunicació política ha de ser una comunicació amb intenció, i això vol dir una estratègia i un bon plantejament de base, en què tinguis molt clar quina és la matèria primera, amb què es juga.”
Per Ciges, Compromís i En Comú Podem són els partits que més han entès la comunicació digital: “Joan Ribó i el seu equip ho fa bé i fa efecte crida. Una situació semblant a Catalunya és amb Colau, que també comunica bé i fa que la resta es posin les piles.” Per als comuns, ERC i el PSC, TikTok és un espai molt sucós: “Tenen un electorat frontissa i se’l disputen en aquesta xarxa.”
La dreta i el populisme
La dreta i l’extrema dreta també arrasen a les xarxes socials amb discursos bel·ligerants i populistes. “Saben identificar la dialèctica del xoc, de crear expectativa, juguen al clickbait. Tenen menys condicionats a mantenir un cert to. És preocupant que siguin els qui encerten més el llenguatge per arribar als joves”, considera Aira.
A Barcelona, els partits hi són i els dóna notorietat. “Anna Grau –candidata de Ciutadans a Barcelona– hi té una dedicació constant, tot i que l’electorat, a priori, no seria en aquesta xarxa. Daniel Cirera –candidat del PP a Barcelona–, també. La presència respon que volen interpel·lar l’electorat jove de Vox. Tot té una explicació encara que no ho sembli. Tenen un electorat a seduir, interpel·lar. S’ha de generar notorietat, d’això es tracta.” Eva Parera, presidenta de Valents, l’antic partit de Manuel Valls, és la segona candidata que té més seguidors –més de vint-i-dos mil. La major part, en contra de l’ocupació, i hi col·labora el personatge televisiu Cake Minuesa, que acostuma a fer reportatges amb una actitud impertinent, agressiva i fins i tot insultant. La CUP, en canvi, que acostuma a tenir un vot jove, no és present a TikTok.
@annagraucs
@danielsirera
@evapareraescrichs Colau ha convertido Barcelona en la capital de los okupas, en la que tienen más derechos los delincuentes que la gente que paga impuestos y cumple las normas. Con Valents desokuparemos a Colau del Ayuntamiento de Barcelona el próximo 28 de mayo. #DesokupemBarcelona