11.06.2018 - 18:34
|
Actualització: 11.06.2018 - 19:20
El Tribunal Constitucional espanyol ha desestimat les impugnacions que el Parlament va presentar contra tres articles de la LOMCE per vulneració de competències autonòmiques. El TC es remet a les dues sentències anteriors per recursos del govern i del PSOE contra la mateixa LOMCE, però desestima el recurs del Parlament pel que fa a tres punts no impugnats ni per la Generalitat ni pels socialistes. En concret, avala la intervenció de l’estat espanyol en les recomanacions a les metodologies dels centres, l’avaluació als cicles professionals i l’accés als graus esportius.
Es tracta de l’article 6 bis 2.c.3 de la LOE, modificat per la LOMCE, que distribueix les funcions educatives entre el govern espanyol, les autonomies i les escoles i que estableix que ‘les administracions educatives’, en referència a les comunitats, podran ‘realitzar recomanacions de metodologia didàctica pels centres docents de la seva competència’ dins de la ‘regulació i límits’ establerts pel ministeri espanyol. Aquesta regulació del ministeri inclou l’obtenció dels títols acadèmics, la programació general, el disseny del currículum bàsic, continguts comuns, horari lectiu mínim de les assignatures troncals i les característiques generals de les proves. Segons el Parlament, aquest precepte limita les atribucions de la Generalitat a simples ‘recomanacions’, cosa que vulneraria les seves competències.
El TC consdiera qeu la llei estableix que són les comunitats les que faran les recomanacions metodològiques als centres docents i podran regular les seves competències com vulguin, en el marc que la Constitució espanyola reserva a l’estat espanyol en matèria d’ordenació general del sistema educatiu. La cambra catalana també va impugnar l’article 43.1 de la LOE modificat per la LOMCE, que estableix que el govern espanyol reglamentarà l’avaluació als cicles de formació professional.
Per últim, el Parlament impugna l’article 64.2 de la LOE modificat per la LOMCE sobre l’accés als graus mitjà i superior d’ensenyaments esportius, que preveu unes proves d’accés específiques pels alumnes que no tinguin la titulació exigida, proves que vindran marcades per criteris establerts pel ministeri espanyol. Segons els lletrats del Parlament, aquesta remissió a les competències estatals és massa genèrica, però el TC ho rebutja al·legant que els criteris del govern espanyol seran genèrics i al final seran les comunitats qui els acabaran desenvolupant i concretant.