31.01.2018 - 14:44
|
Actualització: 31.01.2018 - 20:18
El Temporada Alta de Girona continua la seva aposta per a la internacionalització amb l’objectiu de consolidar-se com un dels pols escènics del sud d’Europa. El certamen participarà durant tres anys en el projecte europeu de cooperació Pyrenart, que incentiva la producció i les relacions escèniques a banda i banda dels Pirineus.
La iniciativa compta amb un pressupost de més de 2 milions d’euros (dels quals la UE n’aporta el 65%). Per a dur-ho a terme, el festival s’ha associat amb cinc entitats franceses i tres de l’estat espanyol per crear un projecte ‘conjunt’ per a millorar el seu ‘potencial artístic i econòmic’. A la pràctica, la iniciativa persegueix impulsar coproduccions transfrontereres, formar agents culturals en l’àmbit internacional i consolidar un circuit de difusió d’espectacles com a punts de trobada entre programadors i artistes. El certamen, a més, arrenca aquest dijous el Temporada Alta a Amèrica Llatina, una iniciativa que enguany arriba a la sisena edició amb prop de 60 funcions a tres subseus del continent americà: Buenos Aires (Argentina), Montevideo (Uruguay) i Lima (Perú).
El projecte Pyrenart, en el qual participarà el festival fins al 2020, compta amb un pressupost de 2 milions d’euros i forma part de les línies estratègiques del certamen per internacionalitzar-se i consolidar-se com un ‘pol escènic’ al sud d’Europa. Entre els principals objectius estratègics de la iniciativa, hi ha les coproduccions transfrontereres. De moment, ja s’ha confirmat la participació en dos primers espectacles amb artistes francesos i catalans. Es tracta del nou muntatge de la companyia de circ Baró d’Evel i un espectacle de dansa contemporània de la coreògrafa i ballarina Lalu Ayguadé i el ballarí francès Ghuilhem Chatir.
També busca la formació d’agents culturals en l’àmbit internacional. Per això, no només s’està treballant en un programa formatiu online i en diversos seminaris sinó també en la creació d’estratègies conjuntes per a la creació d’ocupació en aquest àmbit. Finalment, contempla la ‘consolidació’ d’un circuit per a la difusió d’espectacles per tal de crear punts de trobada entre programadors i artistes que augmentin la visibilitat internacional dels projectes produïts. Es tracta de l’anomenada ‘Ruta dels Pirineus’, que té com a prioritat donar a conèixer produccions coproduïdes als professionals de les arts escèniques. D’altra banda, el projecte preveu difondre els espectacles a fires i mostres internacionals.
Espectacles a l’altra banda de l’Atlàntic
La vocació ‘internacional’ del festival també es fa palesa amb la consolidació del Temporada Alta a Amèrica Llatina, que arrenca aquest dijous i que arriba a la seva sisena edició amb prop de 60 funcions a tres subseus de l’Argentina, Uruguai i Perú.
La programació, que es podrà veure fins al proper 25 de febrer, inclou 17 espectacles de vuit països. Entre ells, destaca la presentació de tres produccions catalanes de teatre de text i creació contemporània (traduïdes al castellà) així com una nova edició del ‘Torneig de Dramatúrgia Transatlàntic’. Les tres produccions catalanes que viatjaran a l’altra banda de l’Atlàntic són ‘Psicosis de las 4.48’ de Sarah Kane, un text sobre el suïcidi interpretat per Anna Alarcón que va guanya el premi BBVA de Teatre 2016.
També hi viatjarà ‘Indomador’, de la companyia de circ internacional Animal Religion i ‘Pluja’, l’espectacle musical i poètic de Guillem Albà i Clara Peya. També visitaran la capital d’Argentina, la catalana Laura Alsina i el mallorquí Xisco Rosselló, que s’enfrontaran a dos autors argentins escollits per la càtedra de dramatúrgia de la universitat de Buenos Aires. La programació es completa amb vuit produccions més de Xile, Israel, França, Argentina, i Brasil i un seguit d’activitats gratuïtes a Timbre4, la seu del Festival a Buenos Aires.