15.07.2016 - 13:12
Aixeca el veto cautelar que pesava sobre l’obligació de registre imposada a professionals de l’esport
MADRID, 15 (EUROPA PRESS)
El ple del Tribunal Constitucional (TC) ha acordat aixecar parcialment la suspensió cautelar que va ser acordada el passat 1 de març respecte de sis articles de la Llei Catalana d’Exercici de les Professions de l’Esport, que va ser recorreguda pel Govern espanyol perquè considera que vulnera la unitat de mercat i excedeix les competències de la Generalitat per signar acords internacionals.
Precisament és aquest article, regulat a l’article 4 de la norma, el que es manté en suspens. S’hi habilita la Generalitat per fer convenis i acords amb altres registres de professionals de l’esport d’estats membre de la UE amb la finalitat d’establir les condicions per a l’exercici de la professió tant a Catalunya com als estats de la Unió Europea.
Els articles sobre els quals s’aixeca la suspensió cautelar són els número 6, 8, 9, 10 i 11 de la norma, i es refereixen a la inscripció de professionals del sector de dinamització d’activitats poliesportives, monitors esportius, professors d’educació física, entrenadors, directors esportius i socorristes, entre d’altres, en el Registre Oficial de Professionals de l’Esport de Catalunya.
Per decidir sobre l’aixecament o manteniment de la suspensió cautelar, el tribunal de garanties ha sospesat, d’un costat, els interessos en joc –tant el general i públic com, en el seu cas, el particular o privat– i, d’un altre, els perjudicis de difícil o impossible reparació que puguin derivar-se de la seva decisió, bé sigui mantenir o bé aixecar la mesura provisional, segons s’assenyala en la sentència d’aixecament de la mesura cautelar.
El recurs del Govern central té un informe del Consell d’Estat en el qual s’argumenta que llei excedeix les competències de la Generalitat en facultar la Secretaria General d’Esport per signar convenis amb altres països de la UE, perquè Catalunya no té competències per signar acords internacionals. Es deia també en l’esmentat informe que l’obligació d’inscripció dels professionals de l’esport vulnera la unitat del mercat.
NO AFECTA LA UNITAT DEL MERCAT
Respecte a aquest últim assumpte en particular, el ple del TC rebutja que l’aixecament de la suspensió pugui, com va al·legar l’advocat de l’Estat, distorsionar el principi d’unitat de mercat i causar, en conseqüència, “un perjudici greu per a l’interès públic al qual serveix”.
També descarta que afecti la llibertat d’establiment i circulació dels professionals de l’esport i la seva igualtat per a l’accés al mercat laboral.
El TC afirma que la part demandant no ha complert el requisit d’aportar dades concretes que justifiquin aquests eventuals perjudicis i, en conseqüència, acorda aixecar la suspensió cautelar respecte dels articles 6, 8, 9, 10 i 11 de la llei impugnada.
Per contra, el Tribunal decideix mantenir la suspensió cautelar respecte de l’article relatiu a la firma de convenis internacionals perquè a la Generalitat l’exercici d’un “ius contrahendi”, competència exclusiva de l’Estat, ja que és “susceptible de reconèixer drets i originar obligacions davant de poders públics estrangers”.
Els acords que podria subscriure la Generalitat tindrien, segons allò disposat en el citat precepte, “efectes jurídics inequívocs”.
A més, el precepte atribueix aquesta facultat a la Generalitat “de manera unilateral, això és, prescindint de la funció de coordinació estatal, que es concreta en l’obligació de la comunitat de remetre els projectes d’acord al ministeri d’Afers Exteriors i de Cooperació abans de la seva firma”.
Per tot l’anterior, explica el TC, l’aixecament de la suspensió “ocasionaria perjudicis d’impossible o difícil reparació per a l’interès general de les relacions internacionals i la política exterior d’Espanya”, ja que donaria lloc a generar “obligacions davant de poders públics estrangers”.
El precepte excedeix la competència de la Generalitat, que “no supera en cap cas per establir vincles amb altres estats (tot i que formin part de la Unió Europea), que excedeixin de l’àmbit dels acords no normatius i que siguin susceptibles de reconèixer drets i establir obligacions de dret públic, com és, en el cas que ens ocupa, l’exercici de professions esportives”.