El TC considera inconstitucional que s’exigeixi l’atenció en català a les empreses privades

  • Els magistrats també adverteixen que el dret dels ciutadans a rebre en català una sèrie de documents i informacions és legal sempre que també es puguin rebre en castellà

VilaWeb

ACN

31.01.2018 - 14:16
Actualització: 31.01.2018 - 16:19

El Tribunal Constitucional espanyol ha fet pública una sentència on desestima un recurs del PP contra la Llei de Consum catalana del 2010, però adverteix que aquesta constitucionalitat esta lligada al fet que no s’exigeixi a les empreses privades l’obligació legal d’atendre en català els seus clients. La sentència va en la línia de la resposta que el TC ja va donar a un recurs del Defensor del Poble espanyol sobre aquesta mateixa qüestió.

La Llei, segons el TC, ‘no és inconstitucional sempre que s’interpreti d’acord als termes establerts’ als fonaments jurídics de la sentència, que estableix que ‘el dret a ser atès’ en la llengua cooficial ‘només pot ser exigible a les relacions entre els poders públics i els ciutadans’ però no ‘en l’àmbit de les relacions entre privats’.

Segons el TC, el Codi de Consum de Catalunya ‘no estableix un autèntic dret dels consumidors, ni tampoc, per tant, un deure de disponibilitat lingüística per als operadors econòmics prestadors de béns i serveis’. En aquest sentit insisteix que no es pot ‘imposar’ a les empreses el dret dels ciutadans a ser atesos en català, i aquest dret ‘només pot ser exigible a les relacions entre els poders públics i els ciutadans’.

En aquest sentit, argumenta que de la mateixa manera que en les relacions entre privats no es pot imposar obligacions d’ús de qualsevol de les dues llengües cooficials, ‘encara menys es pot establir un règim sancionador davant un eventual incompliment’ per part de les empreses. Els magistrats també adverteixen que el dret dels ciutadans a rebre en català una sèrie de documents i informacions és legal sempre que això no impliqui la ‘proscripció de l’ús de la llengua castellana’, de manera que hi ha d’haver ‘plena disponibilitat lingüística’ i –en aquest cas sí- respectar ‘la garantia del dret dels consumidors i usuaris a rebre la documentació i informació també en castellà’.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor