31.01.2018 - 14:16
|
Actualització: 31.01.2018 - 16:19
El Tribunal Constitucional espanyol ha fet pública una sentència on desestima un recurs del PP contra la Llei de Consum catalana del 2010, però adverteix que aquesta constitucionalitat esta lligada al fet que no s’exigeixi a les empreses privades l’obligació legal d’atendre en català els seus clients. La sentència va en la línia de la resposta que el TC ja va donar a un recurs del Defensor del Poble espanyol sobre aquesta mateixa qüestió.
La Llei, segons el TC, ‘no és inconstitucional sempre que s’interpreti d’acord als termes establerts’ als fonaments jurídics de la sentència, que estableix que ‘el dret a ser atès’ en la llengua cooficial ‘només pot ser exigible a les relacions entre els poders públics i els ciutadans’ però no ‘en l’àmbit de les relacions entre privats’.
Segons el TC, el Codi de Consum de Catalunya ‘no estableix un autèntic dret dels consumidors, ni tampoc, per tant, un deure de disponibilitat lingüística per als operadors econòmics prestadors de béns i serveis’. En aquest sentit insisteix que no es pot ‘imposar’ a les empreses el dret dels ciutadans a ser atesos en català, i aquest dret ‘només pot ser exigible a les relacions entre els poders públics i els ciutadans’.
En aquest sentit, argumenta que de la mateixa manera que en les relacions entre privats no es pot imposar obligacions d’ús de qualsevol de les dues llengües cooficials, ‘encara menys es pot establir un règim sancionador davant un eventual incompliment’ per part de les empreses. Els magistrats també adverteixen que el dret dels ciutadans a rebre en català una sèrie de documents i informacions és legal sempre que això no impliqui la ‘proscripció de l’ús de la llengua castellana’, de manera que hi ha d’haver ‘plena disponibilitat lingüística’ i –en aquest cas sí- respectar ‘la garantia del dret dels consumidors i usuaris a rebre la documentació i informació també en castellà’.