04.08.2016 - 16:52
El Síndic de Greuges, Rafael Ribó, s’ha mostrat partidari de suspendre les proves de revàlida per a ESO i el Batxillerat, previstes per al curs vinent. Així ho ha fet saber al Ministeri d’Educació, al Departament d’Ensenyament i al Defensor del Poble estatal. El Síndic es basa en el fet que l’aplicació d’aquest examen contradiu amb la normativa estatal i catalana i els principis que regeixen el sistema educatiu i les finalitats de l’acció educativa.
Per Ribó, ‘l’exercici del dret a l’educació en igualtat d’oportunitats passa no només per l’adopció de mesures individuals d’atenció a la diversitat i l’establiment de beques i ajuts sinó també perquè els processos d’avaluació prenguin en consideració l’evolució personal de cada alumne en el context de la seva situació social, econòmica i familiar’. En aquesta línia, considera que l’establiment d’una revàlida no té en compte la situació personal, familiar o social ni l’evolució de cada alumne i del seu centre i que, per tant, ‘pretén introduir un tractament suposadament homogeni a situacions que són molt diverses’.
Rafael Ribó també ha volgut alertar que des del seu punt de vista la introducció de revàlides com les que planteja el ministeri espanyol ‘deixa de banda el que les successives lleis d’educació han mantingut sobre el desenvolupament de la personalitat de l’alumne des d’una perspectiva integral que no només incorpora l’adquisició d’aprenentatges’.
El ‘no’ de la Generalitat
El Departament d’Ensenyament de Catalunya ja va manifestar el seu desacord amb la introducció d’aquesta revàlida mentre que, per la seva banda, el govern valencià va proposar la formació d’una comissió per part de totes les comunitats autònomes per respondre al ministeri.
De moment, el govern català va anunciar que seguirà aplicant les proves de competències bàsiques que preveu la Llei d’educació de Catalunya, aprovada l’any 2009 amb un ampli suport al Parlament. A diferència de la revàlida, aquestes proves tenen només caràcter diagnòstic. Els seus resultats no s’incorporen a l’expedient acadèmic de l’alumne i no determinen el pas a l’educació secundària.